Przeczytaj także: Nowe technologie przyspieszają tempo życia
Konsumenci nadal nie chcą płacić za treść cyfrową
Badanie KPMG pokazuje, że konsumenci nadal nie chcą płacić za treść udostępnianą w kanałach cyfrowych – tylko 6% respondentów zadeklarowało chęć płacenia za treść w 2011 r., podczas gdy w 2010 r. taką gotowość wyraziło 16% konsumentów.
"73% z osób objętych badaniem nie płaci obecnie za żadną treść pozyskiwaną z Internetu. 56% respondentów stwierdziło zaś, że wolałoby poszukać tej samej treści w innym miejscu niż zapłacić za nią. Potwierdza to, że bardzo trudno będzie zmienić przyzwyczajenie wyniesione z pierwszych faz rozwoju Internetu, gdy praktycznie cała treść była bezpłatna" – mówi Jan Karasek, Dyrektor w dziale Management Consulting KPMG.
Jak wynika z raportu KPMG, wzrasta natomiast poziom akceptacji dla reklamy w Internecie czy telefonach komórkowych. Prawie dwie trzecie konsumentów, czyli o ponad 10 punktów procentowych więcej niż 3 lata temu, wskazuje gotowość do odbioru reklamy w kanale elektronicznym, jeśli w zamian za to otrzyma bezpłatny dostęp do wartościowych treści online.
Gdzie w tym wszystkim telewizja?
Próbą odpowiedzi na pytanie, czy treści wideo, takie jak filmy czy programy TV dostępne w Internecie, mogą zastąpić płatną usługę klasycznej telewizji, mogą być wyniki przeprowadzonych badań. Okazuje się, że mniej niż 10% respondentów deklaruje, że rozważa rezygnację z usług płatnej telewizji.
"W przypadku polskich konsumentów, wskazujących chęć rezygnacji z płatnej telewizji, 57% z nich, jako powód do takiej decyzji, wskazuje przekonanie o zbyt wysokiej cenie usługi w stosunku do zakresu oferowanych treści. Wśród respondentów z innych krajów, aż 61%, jako potencjalny powód rezygnacji z usług płatnej telewizji, wskazało satysfakcjonujący ich zdaniem zakres i jakość treści TV dostępnych w Internecie" – uzupełnia Jan Karasek, Dyrektor w dziale Management Consulting KPMG.
Paradygmat zaufania nadal aktualny
Pomimo gotowości konsumentów do wykorzystywania najnowszych technologii, raport KPMG po raz kolejny potwierdził, że najważniejszą barierą w rozwoju cyfrowych modeli biznesowych jest obawa związana z bezpieczeństwem danych osobowych i ochroną prywatności. Ponad 90% respondentów wyraziło takie obawy, choć aż 62% ankietowanych jest skłonnych udostępnić informacje na temat swoich zachowań w sieci do celów reklamowych. Co więcej, 63% respondentów deklaruje, że chętnie będzie składować w tzw. chmurach informacje na temat stanu zdrowia. Warunkiem koniecznym jest jednak umożliwienie im dostępu do nich za pomocą telefonu komórkowego w każdej chwili.
"Okazuje się, że „czynnik zaufania” odgrywa nadal kluczową rolę i bardzo ważnym zadaniem dla dalszego rozwoju ekosystemu gospodarki elektronicznej jest zbudowanie odpowiednich rozwiązań i poczucia powszechnego zaufania w kwestii bezpieczeństwa całego systemu" – komentuje Jerzy Kalinowski, Partner i Szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w Europie Wschodniej i Centralnej w KPMG.
Informacje o badaniu
„Consumer&Convergence” to cykliczne badanie, przeprowadzane na całym świecie przez firmę doradczą KPMG od 2006 roku. Celem analiz KPMG jest poznanie trendów zachowań konsumenckich w obliczu postępującej konwergencji cyfrowej, a w szczególności rozwoju wykorzystania rozwiązań mobilnych. W V edycji badania wzięło udział 9600 respondentów z 31 krajów, w tym 300 osób z Polski. Respondentami badania były osoby z różnych grup wiekowych, aktywnie korzystające z cyfrowych urządzeń dostępowych: komputerów, telefonów komórkowych czy tabletów.
Do pobrania:
![Do Google po poradę lekarską, po humor na social media [© pixabay.com] Do Google po poradę lekarską, po humor na social media](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Google/Do-Google-po-porade-lekarska-po-humor-na-social-media-251589-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)