Koniunktura konsumencka X-XII 2011
2012-01-30 10:47
W IV kwartale 2011 r. odnotowano pogorszenie nastrojów konsumenckich społeczeństwa polskiego, przy czym pogorszenie ocen dotyczących przyszłości było znacznie większe niż dotyczących okresu bieżącego - podał Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka I 2012
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący bieżące tendencje konsumpcji indywidualnej ukształtował się w IV kwartale 2011 r. na poziomie –24,7 pkt proc. i był niższy o 1,0 pkt proc. niż w poprzednim kwartale oraz o 5,6 pkt proc. niż w analogicznym kwartale poprzedniego roku.Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący tendencje konsumpcji indywidualnej oczekiwanej w najbliższych miesiącach, w IV kwartale 2011 r. osiągnął poziom –31,9 pkt proc. i był o 4,5 pkt proc. niższy w stosunku do poprzedniego kwartału oraz o 5,3 pkt proc. niższy w porównaniu do IV kwartału 2010 r.
Zanotowana w IV kwartale 2011 r. niekorzystna zmiana poziomu nastrojów konsumenckich spowodowana została głównie pogorszeniem ocen dotyczących sytuacji gospodarstw domowych i gospodarki kraju w najbliższej przyszłości.
Wskaźnik ocen zaistniałych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w ostatnich 12 miesiącach) ukształtował się w IV kwartale 2011 r. na poziomie –22,0 pkt proc. i był wyższy od wyniku z poprzedniego kwartału o 0,5 pkt proc., ale w porównaniu do IV kwartału 2010 r. był niższy o 4,6 pkt proc. Natomiast wskaźnik ocen oczekiwanych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w najbliższych 12 miesiącach) w IV kwartale 2011 r. pogorszył się o 3,3 pkt proc. i ukształtował na poziomie –16,0 pkt proc.
Podobne kierunki zmian zanotowano w odniesieniu do sytuacji ekonomicznej kraju.
Wskaźnik ocen zaistniałych zmian w sytuacji ekonomicznej kraju (w ostatnich 12 miesiącach) ukształtował się w IV kwartale 2011 r. na poziomie –39,3 pkt proc. i był wyższy od wyniku z poprzedniego kwartału o 1,6 pkt proc., ale w porównaniu do IV kwartału 2010 r. był niższy o 5,7 pkt proc.
Wskaźnik oczekiwanych zmian sytuacji ekonomicznej kraju (w najbliższych 12 miesiącach) w IV kwartale 2011 r. wyniósł –31,3 pkt proc. i był niższy o 4,8 pkt proc. niż w poprzednim kwartale oraz o 5,5 pkt proc. niższy niż rok wcześniej.
Najbardziej negatywne zmiany nastrojów konsumenckich w IV kwartale 2011 r. odnotowano w odniesieniu do oczekiwanych zmian w poziomie bezrobocia, których wskaźnik ukształtował się co do wartości bezwzględnej na poziomie 44,7 pkt proc. i był gorszy niż w poprzednim kwartale o 10,4 pkt proc.
W mniejszym stopniu na zmianę nastrojów konsumenckich wpłynęły zmiany ocen obecnego dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych (poprawa o 1,4 pkt proc.) oraz możliwości zaoszczędzenia pieniędzy (poprawa o 0,7 pkt proc.).
Informacje o badaniu
Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną – jako badanie wspólne Głównego Urzędu Statystycznego oraz Narodowego Banku Polskiego. W IV kwartale 2011 r. badanie przeprowadzono na próbie 5 367 gospodarstw domowych. Najważniejszymi wskaźnikami, obliczanymi na podstawie przeprowadzonych badań, są: 1) bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej – obrazujący bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualnej oraz 2) wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej - obrazujący oczekiwane w najbliższych miesiącach zmiany w tendencjach konsumpcji indywidualnej. Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. Szczegółowe wyjaśnienia metodologiczne badania przedstawiono w publikacji „Koniunktura konsumencka. Tendencje zmian październik 2003-styczeń 2004”. Od maja 2004 r. wyniki badań publikowane są w miesięcznych i kwartalnych „Informacjach sygnalnych”, a także zamieszczane na stronie internetowej GUS.
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)