Polscy konsumenci a żywność funkcjonalna
2012-01-30 13:48

Czy kiedykolwiek zetknąłeś się z pojęciem żywność funkcjonalna? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Zwyczaje zakupowe: gdzie kupują Polacy?
Polacy coraz chętniej interesują się zdrowotnymi aspektami żywienia. Poszukują przepisów kulinarnych typu fit, poznają najnowsze trendy fitness, a także coraz częściej przyglądają się produktom, które wkładają do koszyka z zakupami. Duża część tych produktów spożywczych, oprócz wartości odżywczej, zawiera dodatkowe substancje, mające na celu wzmocnienie ich właściwości zdrowotnej. Są to tak zwane produkty wzbogacone albo funkcjonalne. Należą do nich np.: soki z witaminami lub jogurty ze specjalnymi szczepami bakterii. Jak ukazują wyniki badania przeprowadzonego przez firmę badawczą Gemius na zlecenie On Board PR, pojęcie żywności funkcjonalnej nie jest szeroko znane wśród Polaków, zetknął się z nim tylko co 10. mieszkaniec naszego kraju. Znajomość tego pojęcia jest szczególnie niska wśród osób najmłodszych (15-18 lat) i wśród mieszkańców wsi. O żywności funkcjonalnej znacznie częściej niż ogół społeczeństwa słyszały osoby z wyższym wykształceniem, mieszkańcy największych miast i pracownicy umysłowi wyższego szczebla.fot. mat. prasowe
Czy kiedykolwiek zetknąłeś się z pojęciem żywność funkcjonalna?
Z terminem żywność funkcjonalna spotkało się jedynie 9% Polaków
- Żywność funkcjonalna to dość prężnie rozwijający się segment rynku, zarówno na świecie, jak i w Polsce, którego produkty dzięki temu, że oferują istotną wartość dodaną mogą być coraz częstszym gościem naszego codziennego menu. Dlatego coraz ważniejsza staje się percepcja i wiedza społeczeństwa dotycząca tego zagadnienia – komentuje Małgorzata Siewierska, On Board PR.
Zdaniem Joanny Smolińskiej z Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higien - Z punku widzenia ochrony zdrowia i interesów konsumenta ważne jest, aby żywność znajdująca się w obrocie handlowym była bezpieczna, a informacje podane przez producenta pozwoliły dokonać konsumentowi świadomego wyboru, w tym w zakresie parametrów o charakterze żywieniowym i prozdrowotnym.
Z czym kojarzymy żywność funkcjonalną?
O ile znajomość samego pojęcia jest na niskim poziomie, to połowa Polaków intuicyjnie dobrze rozpoznaje jego znaczenie – jako nazwy dla produktów wzbogaconych o dodatkowe substancje korzystnie wpływające na organizm. Szczególnie dobrze z prawidłowym rozpoznaniem znaczenia pojęcia radzą sobie osoby młode (15-24 lata), uczniowie i studenci oraz osoby o zarobkach przekraczających 3000 PLN miesięcznie, Należy jednak pamiętać, że ponad 1/3 respondentów uznała, że nazwa ta odnosi się do produktów smacznych, które można łatwo przygotować.
Z jakimi cechami zatem polscy konsumenci kojarzą żywność funkcjonalną? Połowa Polaków (50%) kojarzy żywność funkcjonalną z produktami wzbogaconymi o dodatkowe substancje korzystnie wpływające na organizm. 35% osób wskazuje, że podstawową funkcją tych produktów jest dobry smak i szybkość przygotowania. Prawie co trzeci badany (30%) twierdzi, że pozytywny wpływ produktów zaliczanych do żywności funkcjonalnej musi być potwierdzony badaniami. Taki sam odsetek Polaków (30%) kojarzy żywność funkcjonalną z produktami wytworzonymi w sposób przyjazny dla środowiska. Dla 14% badanych żywność funkcjonalna oznacza produkty modyfikowane genetycznie (GMO). Żywność funkcjonalna jest także kojarzona z produktami specjalistycznymi dla niemowląt i małych dzieci (14% badanych) lub dla osób chorych i starszych (11% osób).
fot. mat. prasowe
Określenia kojarzone z żywnością funkcjonalną
Połowa Polaków dobrze kojarzy termin "żywność funkcjonalna"
![Inflacja ogranicza marnowanie żywności [© pixabay.com] Inflacja ogranicza marnowanie żywności](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/marnowanie-zywnosci/Inflacja-ogranicza-marnowanie-zywnosci-247187-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)