Najlepsze marki świata bazują na ideałach
2012-01-31 00:15

Indeks Stengel 50 a indeks S&P 500 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Najlepsze marki świata a kryzys
Badania te stały się punktem wyjścia do napisania książki pt. GROW: How Ideals Power Growth and Profit at the World's Greatest Companies, czyli jak ideały stymulują wzrost i generują zyski w najlepszych firmach świata (Crown Business; 27.12.2011). Na podstawie zrealizowanych badań stwierdzono zależność przyczynowo-skutkową miedzy dążeniem marki do "wyższego celu" a osiąganiem doskonałych wyników finansowych. Warto zauważyć, że inwestycje w akcje firm z pięćdziesiątki najlepszych firm świata (zaliczonych do indeksu Stengel 50) przyniosły w ostatniej dekadzie o 400% wyższe zyski niż inwestycje w spółki należące do indeksu S&P 500.„Zawsze byłem przekonany, że silne marki opierają swój sukces na tym, że w jakiś sposób ułatwiają ludziom życie i czynią je lepszym. Chciałem udowodnić, że maksymalne zyski i szlachetne dążenia nie tylko nie są wzajemnie sprzeczne, lecz wprost przeciwnie – są ze sobą nierozerwalnie powiązane” – stwierdził Jim Stengel, były Dyrektor Marketingu w międzynarodowej firmie Procter & Gamble oraz autor książki GROW. „Na partnerów wybrałem Millward Brown oraz zespół Millward Brown Optimor, nie tylko dlatego, że dysponują ogromną, największą na świecie bazą danych o markach, lecz przede wszystkim ze względu na doświadczonych analityków strategicznych, którzy dogłębnie zrozumieli rolę marek w rozwoju biznesu.”
„Chcieliśmy sprawdzić, które marki odnotowały największy wzrost w minionej dekadzie pod względem budowania więzi z użytkownikami, jak również wartości dla akcjonariuszy” – powiedział wiceprezes Millward Brown Optimor, Benoit Garbe, który kierował badaniem. „Kiedy już dowiedzieliśmy się, które to są marki, pojawiło się ważne pytanie: czy istnieją jakieś wspólne zasady, które przyczyniły się do wzrostu tych marek i podtrzymywały go w badanym okresie?”
fot. mat. prasowe
Indeks Stengel 50 a indeks S&P 500
Inwestycje w akcje firm z pięćdziesiątki najlepszych firm świat przyniosły w ostatniej dekadzie o 400% wyższe zyski niż inwestycje w spółki należące do indeksu S&P 500
Z myślą o stworzeniu indeksu Stengel 50 firma Millward Brown Optimor przeprowadziła wycenę wielu tysięcy marek w ponad 30 krajach. Na liście znalazły się zarówno firmy/marki z rynku konsumenckiego oraz instytucjonalnego, należące do 28 kategorii, generujące przychody w przedziale od 100 mln USD do ponad 100 mld USD:
Accenture (usługi w zakresie zarządzania i doradztwa dla firm)
Airtel (telefonia komórkowa)
Amazon.com (e-handel)
Apple (komputery osobiste i urządzenia mobilne)
Aquarel (woda butelkowana)
BlackBerry (telefonia komórkowa)
Calvin Klein (luksusowa odzież i akcesoria)
Chipotle (fast food)
Coca-Cola (napoje bezalkoholowe)
Diesel (moda młodzieżowa i dodatki)
Discovery Communications (media)
Dove (kosmetyki)
Emirates (linie lotnicze)
FedEx (usługi kurierskie)
Google (informacja w Internecie)
Heineken (piwo)
Hennessy (napoje alkoholowe)
Hermès (luksusowa odzież i wyroby skórzane)
HP (produkty i usługi informatyczne)
Hugo Boss (luksusowa odzież i akcesoria)
IBM (produkty i usługi informatyczne)
Innocent (żywność i napoje)
Jack Daniel’s (napoje alkoholowe)
Johnnie Walker (napoje alkoholowe)
Lindt (czekolada)
L’Occitane (kosmetyki)
Louis Vuitton (luksusowa odzież i wyroby skórzane)
MasterCard (płatności elektroniczne)
Mercedes-Benz (motoryzacja)
Method (chemia gospodarcza i kosmetyki)
Moët & Chandon (szampan)
Natura (kosmetyki)
Pampers (produkty do pielęgnacji i higieny dla dzieci)
Petrobras (energetyka)
Rakuten Ichiba (e-handel)
Red Bull (napoje energetyczne)
Royal Canin (karma dla zwierząt)
Samsung (elektronika)
Sedmoy Kontinent (handel detaliczny artykułami spożywczymi)
Sensodyne (pielęgnacja jamy ustnej)
Seventh Generation (chemia gospodarcza i kosmetyki)
Snow (piwo)
Starbucks (kawa i żywność)
Stonyfield Farm (organiczny nabiał)
Tsingtao (piwo)
Vente-Privee.com (e-handel)
Visa (płatności elektroniczne)
Wegmans (handel detaliczny artykułami spożywczymi)
Zappos (e-handel)
Zara (odzież)
![Allegro liderem YouGov BrandIndex 2023 [© Tumisu z Pixabay] Allegro liderem YouGov BrandIndex 2023](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/marki/Allegro-liderem-YouGov-BrandIndex-2023-260609-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)