Najlepsze marki świata bazują na ideałach
2012-01-31 00:15
Przeczytaj także: Najlepsze marki świata a kryzys
Ideały – najsilniejszy czynnik wzrostu
W skład zespołu badawczego wchodzili eksperci Millward Brown Optimor specjalizujący się w strategii marek, Jim Stengel, prof. Sanjay Sood oraz studenci programu MBA z UCLA Anderson Graduate School of Management. Zespół postanowił przeprowadzić pogłębioną analizę sukcesów firm zaliczonych do indeksu Stengel 50. Na podstawie szeroko zakrojonych badań ustalono, że każda z pięćdziesięciu marek bazuje na jakimś ideale, czyli dążeniu do poprawy życia w określony sposób, bez względu na swoją wielkość czy kategorię.
„Ideał rozumiemy jako korzyść wyższego rzędu oferowaną przez daną markę lub firmę” – wyjaśnił Jim Stengel. „Niektóre firmy bardzo wyraźnie mówią o swoich ideałach. Weźmy na przykład Zappos – ideałem tej marki jest wywoływanie radości, a hasło Delivering Happiness znajduje się na opakowaniach, w biurach, a nawet na firmowych T-shirtach noszonych przez pracowników. Z kolei inne marki, np. Louis Vuitton, wyrażają swoje ideały nie wprost, choć wszystkie podejmowane przez nie działania (produkty, sklepy i komunikacja) wzmacniają ideał marki związany z „luksusowym akcentowaniem podróży przez życie”.
Benoit Garbe dodał: „Stwierdziliśmy, że ideał marki stanowi zarówno źródło zewnętrznej inspiracji wśród klientów, jak i wewnętrzny kompas w procesie podejmowaniu decyzji. Na przykład marka Red Bull chce „dodać skrzydeł” w sensie fizycznym i psychicznym, a z kolei marce Pampers zależy na dobrym rozwoju niemowląt – ideał marki ma więc ma wpływ na wszystkie aspekty biznesu: od zasobów ludzkich i marketingu poprzez badania i rozwój, aż do finansów”.
Na podstawie analizy przypadków w książce Jima Stengela pokazano, że ideały marki dotyczą nie tylko altruizmu lub odpowiedzialności społecznej biznesu, lecz bazują na fundamentalnych ludzkich wartościach autentycznie związanych z marką, a w ostatecznym rozrachunku są czynnikiem warunkującym ponadprzeciętny wzrost. Analiza przeprowadzona przez Millward Brown Optimor pozwoliła na stwierdzenie, że firmy skupiające się w swojej działalności na realizacji określonych ideałów, osiągały trzy razy wyższe wskaźniki wzrostu niż konkurenci w tych samych kategoriach.
Jak ideały wpływają na umysł konsumenta
Aby zbadać, czy i jak ideały wpływają na postawy konsumentów, zespół Neuroscience w Millward Brown opracował metodę mającą na celu odkrycie niejawnych skojarzeń między markami a ideałami. Dzięki temu specjalnemu badaniu uzyskano wiedzę na temat skojarzeń aktywowanych w ludzkich umysłach przez marki należące do indeksu Stengel 50 oraz marki konkurencyjne względem nich. Stwierdzono, że marki charakteryzujące się wysokimi wskaźnikami wzrostu są aktywne w pięciu fundamentalnych obszarach ogólnoludzkich wartości:
- Wywoływanie radości: aktywowanie doznań związanych ze szczęściem, zachwytem i nieskończonymi możliwościami
- Budowanie powiązań: wzmacnianie umiejętności budowania wzajemnych, znaczących powiązań z innymi ludźmi i ze światem
- Zachęcanie do eksplorowania: wspieranie ludzi w eksplorowaniu nowych horyzontów i nowych doświadczeń
- Wywoływanie dumy: dawanie ludziom większej pewności siebie, siły, bezpieczeństwa i witalności
- Wpływ na społeczeństwo: wpływanie na społeczeństwo w szerokim sensie, od kwestionowania status quo do redefiniowania kategorii
„Dzięki badaniom, które legły u podstaw książki Jima Stengela GROW, zmieni się sposób myślenia kadry kierowniczej o osiąganiu wyników finansowych i rozpocznie się nowa epoka w marketingu” – powiedziała Eileen Campbell, prezes Millward Brown. „Jesteśmy niesłychanie dumni z naszej współpracy z Jimem: uosabia ona ideał naszej własnej marki, gdyż Millward Brown stawia sobie za cel dokonywanie znaczących zmian”.
Przeczytaj także:
Allegro liderem YouGov BrandIndex 2023
![Allegro liderem YouGov BrandIndex 2023 [© Tumisu z Pixabay] Allegro liderem YouGov BrandIndex 2023](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/marki/Allegro-liderem-YouGov-BrandIndex-2023-260609-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
marki, kreowanie marki, marki luksusowe, najbardziej znane marki, znane marki, najwartościowsze marki
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)