eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeTesty i badania w e-marketingu

Testy i badania w e-marketingu

2005-02-24 11:36

Testy i badania w e-marketingu

© fot. mat. prasowe

Niemal każda firma wpisuje w swoją filozofię działania traktowanie klienta i jego potrzeb w sposób nadrzędny. Niestety, to słuszne założenie często nie ma przełożenia na praktykę. Aby się przekonać, że wbrew deklaracjom, to nie potrzeby klienta są brane przede wszystkim pod uwagę, wystarczy sprawdzić, ile strategii e-marketingowych czy serwisów www zostało zbudowanych w oparciu o przekonania i wiedzę marketingowców lub prezesów zarządu, a ile o opinie końcowych użytkowników.

Przeczytaj także: Czarny Piątek nie musi być czarny, a Walentynki różowe

Wyobraźmy sobie sytuację, w której firma wraz z agencją pracują nad nowym serwisem korporacyjnym oraz wspierającą go kampanią e-marketingową.

Agencja, używając całej swojej wiedzy, przygotowuje kreację. Powstaje koncepcja za koncepcją, kreacja za kreacją. Jedne odpowiadają bardziej, inne mniej, oczekiwaniom decydentów firmy. Marketingowcy wnoszą poprawki do przedstawianych pomysłów, storyboardów itd. Znajdując consensus, wymuszony najczęściej przez terminy, firma i agencja zamykają prace nad projektem, uruchamiają serwis, zlecają kupno mediów, kampania rusza. I co? I nic... Nie działa. Brak zakładanych efektów, brak wzrostu świadomości marki oraz mizerny ruch na witrynie. Połowa budżetu rocznego przepadła, stracono pieniądze na media, trzeba będzie zmienić agencję, bo ta nie była efektywna. Być może polecą również głowy w dziale marketingu firmy.

Niestety, bardzo często w pracach przy produkcie interaktywnym całkowicie zapomina się o dopasowaniu go do grupy docelowej. Nie sprawdza się, czy koncepcja faktycznie odpowiada potrzebom użytkownika. No właśnie, tylko że często zapomina się, kto jest tym faktycznym użytkownikiem.

Firma zlecająca agencji interaktywnej zbudowanie ekomunikacji czy serwisu www nie jest końcowym odbiorcą tych treści. Musimy pamiętać, że serwis nie jest budowany dla firmy, lecz dla jej klientów. Najczęściej jednak wszystkie decyzje związane z kreacją czy funkcjonalnością podejmowane są w najlepszym przypadku w dziale marketingu, a bardzo często przez pana lub panią prezes. Poleganie na ich sugestiach i wytycznych w procesie budowy stron www czy kreacji np. e-mailingów jest obarczone dużym prawdopodobieństwem porażki, choćby z tego powodu, że nie stanowią oni reprezentatywnej grupy faktycznych użytkowników takich narzędzi.

Również sytuacja, w której firma zlecająca zbudowanie serwisu www bazuje na zdaniu i ocenie agencji marketingowej, jest jeszcze rzadko spotykana. Jeśli jednak nawet taki model komunikacji zaistnieje, nie oznacza to jeszcze sukcesu projektu. Dlaczego? Specyfika internetu, jego złożoność oddziaływania i możliwości interakcji sprawia, iż „nawet eksperci mogą nie być w stanie przewidzieć niektórych problemów z funkcjonalnością witryny, lub na odwrót – mogą znajdować problemy, które tak naprawdę nie są nimi dla końcowych użytkowników” [1]. Co więc robić?

fot. mat. prasowe


TESTUJ I BADAJ!

Badania firmy badawczej I-Metria wykazały, iż 90 proc. gości serwisów operatorów telefonii komórkowej wchodzi na stronę z jednego z trzech powodów – chcą sprawdzić ceny połączeń, obejrzeć różne modele telefonów lub wysłać SMS-a. Owszem, wszystkie strony operatorów oferują takie funkcjonalności, jednak często są one ukryte przed użytkownikiem. Potrzeba od 3 do 5 kliknięć, aby do nich dotrzeć.

Zdecydowana większość zawartości strony to opis firmy, członków zarządu, przeładowanie elementami promocyjnymi – to różne atrakcyjne w opinii twórców elementy strony, lecz w rzeczywistości praktycznie są nieużywane przez końcowych użytkowników, a powodują ich frustrację, gdyż utrudniają dostęp do pożądanych treści i funkcjonalności. Jest to dobry przykład popierający tezę, iż obecność w sieci spełnia w tym przypadku założenia i cele samorealizacji działu marketingu, a nie końcowego użytkownika!

 

1 2

następna

oprac. : J. Milewski, J. Szafader / Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Więcej na ten temat: e-marketing, badania marketingowe, testy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: