Polacy a rynek energii
2012-02-10 12:59
Przeczytaj także: Rynek energii: Polacy nie zmieniają dostawców
Zdecydowana większość Polaków preferuje rachunek wystawiony za faktycznie zużytą energię (77 proc.). 17 proc. badanych odpowiadałby inny sposób rozliczenia, poprzez zaliczkę w oparciu o prognozę zużycia. Połowa ankietowanych najchętniej rozliczałaby się za dostarczoną energię co dwa miesiące, miesięczny system rozliczania zdobył 40 proc. zwolenników. Pozostałe formy płacenia rachunku – co kwartał, pół roku i rocznie – spotkały się z małym zainteresowaniem.
fot. mat. prasowe
Oszczędzanie energii
Z raportu wynika również, iż Polacy ogólnie dostosowują się do światowych trenów odnoszących się do oszczędzania energii. Zdecydowana większość, aż 87 proc. twierdzi, że stara się oszczędzać energię w swoich gospodarstwach domowych. Zasadniczym motywem oszczędzania energii jest wśród Polaków chęć zminimalizowania opłat, a nie troska o ochronę zasobów naturalnych czy środowiska. Zaledwie 13 proc. badanych informuje, że nie oszczędza energii.
71 proc. ankietowanych wprost deklaruje, że poprzez oszczędzanie energii stara się zmniejszyć rachunek. 29 proc. respondentów twierdzi co prawda, że do oszczędzania energii skłania ich ochrona zasobów naturalnych, z których wytwarzana jest energia, lecz jedynie 15 proc. jest skłonnych zapłacić wyższe rachunki za energię pochodzącą ze źródeł przyjaznych środowisku, na przykład źródeł odnawialnych.
fot. mat. prasowe
Wysokość rachunków za energię
Najpopularniejszym sposobem oszczędzania energii wśród Polaków jest wyłączanie niepotrzebnego oświetlenia (93 proc.). Niemal równie często wymieniamy żarówki na energooszczędne (63 proc.). Nieco więcej niż połowa badanych (51 proc.) stara się kupować energooszczędny sprzęt domowy, np. urządzenia AGD i RTV. Po około jednej trzeciej zwolenników mają również sposoby, takie jak: włączanie pralki dopiero po zapełnieniu bębna, niepozostawianie ładowarek np. do telefonów, komputerów w gniazdku elektrycznym, zmniejszanie liczby świecących się żarówek oraz zrezygnowanie z czajnika elektrycznego do gotowania wody, w zamian za gotowanie na gazie/piecu węglowym. Zaledwie 1 proc. badanych odpowiedziało, że posiada dwie taryfy: nocną i dzienną.
fot. mat. prasowe
Powody oszczędzania energii
Opinie polskich odbiorców są w dużym stopniu kształtowane przez czynniki finansowe. Tylko 15 proc. badanych deklaruje intencję do płacenia wyższych rachunków za energię pochodzącą ze źródeł przyjaznych środowisku, np. odnawialnych. Najczęściej tego typu postawę proekologiczną prezentują osoby młode w wieku 20-29 lat, stanu wolnego, osoby z wykształceniem wyższym, prywatni przedsiębiorcy oraz pracownicy administracji i usług o dobrej sytuacji materialnej, mieszkańcy największych miast.
9 proc. spośród tych, którzy deklarują dopłatę do energii ze źródeł odnawialnych twierdzi, że może płacić rachunki o 10 i więcej proc. wyższe, a 51 proc. zapowiada, że są gotowi płacić wyższe rachunki o 6-10 proc. Nie więcej niż 3 proc. może dopłacić 18 proc. badanych.
Znaczna część badanych, 41 proc., nie wie do kogo można się zwrócić w sytuacji ewentualnego sporu między sprzedawcą, a odbiorcą energii elektrycznej dotyczącego, np. wstrzymania dostaw energii czy nieuwzględnienia przez sprzedawcę reklamacji rachunku. Świadomość możliwości odwołania się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ma 25 proc. badanych, a do Rzecznika Konsumenta – 22 proc. Urząd Regulacji Energetyki znalazł się na trzecim miejscu pod względem częstotliwości wymieniania – 15 proc. Sąd i Rzecznik Praw Obywatelskich to dwie pozostałe organizacje, do których zdaniem respondentów można się zwrócić w sytuacji sporu ze sprzedawcą energii (po 11 proc.).
Informacje o raporcie
Raport o polskim rynku energii i świadomości energetycznej Polaków został zrealizowany w ramach ogólnopolskiej kampanii informacyjno-medialnej „Polska Efektywna Energetycznie”. Jej celem jest zwiększenie świadomości szeroko rozumianego biznesu i administracji, a także osób prywatnych, w zakresie korzyści wynikających z efektywnego wykorzystania energii w firmach, instytucjach, samorządach i domach. Kampania prowadzona jest pod patronatem Urzędu Regulacji Energetyki oraz Ministerstwa Gospodarki. Podsumowanie kampanii „Polska Efektywna Energetycznie” odbędzie się podczas jednego z paneli dyskusyjnych dedykowanego energetyce na Europejskim Kongresie Gospodarczym 2012.
Przeczytaj także:
Cena prądu zdecyduje o wyborze dostawcy?
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
rynek energii, polski rynek energii, rynek energetyczny, preferencje konsumentów
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)