Polacy nie zważają na bezpieczeństwo w sieci
2012-02-12 00:10
Kiedy myślisz o bezpieczeństwie w sieci, które z poniższych czynności wykonujesz? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Bezpieczeństwo Internetu 2010
Firma Microsoft opublikowała wyniki europejskiego badania dotyczącego bezpieczeństwa w sieci, przeprowadzonego za pośrednictwem portalu MSN. Badanie przeprowadzono na grupie ponad 10 000 osób w 27 krajach, w tym ponad 500 w Polsce, w celu sprawdzenia stopnia, w jakim ludzie używają sprawdzonych narzędzi i stosują zachowania online związane z bezpieczeństwem.Wyniki przedsięwzięcia, poprzez Microsoft Computing Safety Index, czyli wskaźnik bezpieczeństwa w sieci stworzony przez Microsoft, pokazują, że użytkownicy Internetu dysponują podstawową ochroną bezpieczeństwa w Internecie, jednak wiedzą znacznie mniej o tym, jak bronić się przed zagrożeniami ze strony cyberprzestępców, korzystających z takich narzędzi jak phishing, kradzieże tożsamości i fałszywe linki. Dane te świadczą również o przesunięciu wskaźnika największych zagrożeń z tych opartych na oprogramowaniu, w kierunku zagrożeń o charakterze bardziej społecznym. Choć wielu konsumentów stosuje zapory firewall, oprogramowanie antywirusowe i silne hasła, konieczna jest dalsza edukacja w dziedzinie działań i narzędzi sprzyjających ochronie przed zagrożeniami o charakterze społecznym, które polegają na oszukiwaniu ofiar lub kradzieży.
Polska: wciąż za mała świadomość, coraz nowsze zagrożenia
Wyniki badań świadczą o tym, że Polacy są w tyle za pozostałymi 26 krajami, jeśli chodzi o świadomość w sieci i zachowania zwiększające ich bezpieczeństwo. Ponad połowa (56 proc.) respondentów z całego świata i aż 79% ankietowanych z Polski nie posiada żadnej wiedzy na temat zapobiegania kradzieży tożsamości, zaś 84% naszych rodaków (przy wyniku dla całego badania na poziomie 73%) nie wie nic o najnowszych działaniach służących ochronie reputacji internetowej. Jeszcze gorzej prezentują się wyniki pytania dotyczącego edukacji Polaków związanej z bezpieczeństwem w sieci. Aż 66% z ankietowanych w Polsce w ogóle nie poszerza swej wiedzy na temat ochrony reputacji w Internecie ani zapobiegania kradzieży tożsamości. Wskaźnik dla wszystkich krajów jest znacznie mniejszy, bo na poziomie 39%.
fot. mat. prasowe
Kiedy myślisz o bezpieczeństwie w sieci, które z poniższych czynności wykonujesz?
Cyberprzestępcy przyjmują coraz bardziej wyrafinowane i przebiegłe taktyki, a z badań wynika, że wielu konsumentów jest potencjalnie podatnych na ataki o charakterze społecznym i nie podejmuje działań chroniących przed oszustwami prowadzącymi do kradzieży pieniędzy i danych osobistych. Na przykład zaledwie jedna trzecia badanych w Polsce zmienia ustawienia w sieciach społecznościowych ograniczające liczbę udostępnianych informacji. Tylko 17% spośród naszych respondentów deklaruje używanie filtrów antyphishingowych i stosowanych w przeglądarkach.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)