eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPowierzchnie handlowe w Warszawie IV kw. 2011

Powierzchnie handlowe w Warszawie IV kw. 2011

2012-02-15 00:15

Powierzchnie handlowe w Warszawie IV kw. 2011

Wybrane projekty handlowe w Warszawie - budowane i planowane © fot. mat. prasowe

CBRE wydała raport "Warszawski rynek powierzchni handlowych" (Warsaw Retail Market View 4Q2011) opisujący szczegółowo popyt, podaż, czynsze, stopy zwrotu z inwestycji oraz trendy panujące na rynku powierzchni handlowych w Warszawie.

Przeczytaj także: Rynek nieruchomości w Europie: kto, gdzie i w co będzie inwestował?

Warszawski rynek powierzchni handlowych ewoluuje i zmienia się, zarówno pod względem geograficznym, jak i pod względem oferty i typów formatów centrów handlowych. Nadal popyt na powierzchnię handlową jest większy od podaży, a ilość powierzchni handlowej, która ma być oddana do użytku w latach 2012 – 2013 niezwykle ograniczona.

Ograniczona ilość powierzchni handlowych w szybko rozwijających się dzielnicach na obrzeżach miasta, jak również wzrost siły nabywczej, wpływają stymulująco na deweloperów. Rośnie też apetyt mieszkańców Warszawy na dobra luksusowe, co z kolei przyciąga do stolicy ekskluzywne światowe marki.

Warszawa nadal stanowi największy rynek powierzchni handlowych w Polsce. I chociaż obecnie jest tu ponad 1.36 miliona metrów kwadratowych nowoczesnych powierzchni handlowych, nadal liczba centrów handlowych jest niewystarczająca dla potrzeb mieszkańców stolicy.

W roku 2011 nie otwarto żadnego centrum handlowego (według klasyfikacji ICSC – Międzynarodowej Rady Centrów Handlowych). Otwarto dom towarowy VitkAc (poprzednio Wolf Bracka), a powierzchnia w Tivoli Park w Białołęce była sprzedawana z podziałem na osobne lokale. Dom towarowy VitkAc jest jedynym tego rodzaju projektem w Warszawie – jego najemcy to najbardziej luksusowe sieci handlowe, takie jak Lanvin, Giorgio Armani, Yves Saint-Lauren, Gucci, Bottega Veneta i Diesel.

CBRE przewiduje, że w latach 2012/2013 nadal ograniczona będzie podaż nowoczesnej powierzchni handlowej, a jej wzrost jest przewidywany na poziomie 5% w ciągu najbliższych 24 miesięcy. W roku 2012 zostanie otwarte tylko jedno centrum handlowe – centrum outletowe Factory Annopol, którego deweloperem jest firma Neinver.

Biorąc pod uwagę dobrą kondycję warszawskiego rynku powierzchni handlowych stopy kapitalizacji uległy dalszej kompresji do poziomu 6%. Polska nadal pozostaje najbardziej atrakcyjnym rynkiem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pod względem wartości zainwestowanego kapitału – tylko w 2011 roku zainwestowano u nas ponad 3.1 miliardy Euro, z czego 54% (1.7 miliarda Euro) zainwestowano w powierzchnie handlowe. W ostatnim roku na rynku warszawskim przeprowadzono transakcje inwestycyjne tak znanych obiektów jak centrum handlowe Promenada (zakupione przez fundusz Atrium za 170 milionów Euro), Galeria Mokotów (50% udziałów zakupionych przez Unibail – Rodamco) oraz Wars Sawa Junior (50% posiada teraz firma CBRE Investors).

fot. mat. prasowe

Wybrane projekty handlowe w Warszawie - budowane i planowane

W Warszawie powstaje ING Tower


Do pobrania:

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: