Powierzchnie handlowe w Warszawie IV kw. 2011
2012-02-15 00:15
Wybrane projekty handlowe w Warszawie - budowane i planowane © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek nieruchomości w Europie: kto, gdzie i w co będzie inwestował?
Warszawski rynek powierzchni handlowych ewoluuje i zmienia się, zarówno pod względem geograficznym, jak i pod względem oferty i typów formatów centrów handlowych. Nadal popyt na powierzchnię handlową jest większy od podaży, a ilość powierzchni handlowej, która ma być oddana do użytku w latach 2012 – 2013 niezwykle ograniczona.Ograniczona ilość powierzchni handlowych w szybko rozwijających się dzielnicach na obrzeżach miasta, jak również wzrost siły nabywczej, wpływają stymulująco na deweloperów. Rośnie też apetyt mieszkańców Warszawy na dobra luksusowe, co z kolei przyciąga do stolicy ekskluzywne światowe marki.
Warszawa nadal stanowi największy rynek powierzchni handlowych w Polsce. I chociaż obecnie jest tu ponad 1.36 miliona metrów kwadratowych nowoczesnych powierzchni handlowych, nadal liczba centrów handlowych jest niewystarczająca dla potrzeb mieszkańców stolicy.
W roku 2011 nie otwarto żadnego centrum handlowego (według klasyfikacji ICSC – Międzynarodowej Rady Centrów Handlowych). Otwarto dom towarowy VitkAc (poprzednio Wolf Bracka), a powierzchnia w Tivoli Park w Białołęce była sprzedawana z podziałem na osobne lokale. Dom towarowy VitkAc jest jedynym tego rodzaju projektem w Warszawie – jego najemcy to najbardziej luksusowe sieci handlowe, takie jak Lanvin, Giorgio Armani, Yves Saint-Lauren, Gucci, Bottega Veneta i Diesel.
CBRE przewiduje, że w latach 2012/2013 nadal ograniczona będzie podaż nowoczesnej powierzchni handlowej, a jej wzrost jest przewidywany na poziomie 5% w ciągu najbliższych 24 miesięcy. W roku 2012 zostanie otwarte tylko jedno centrum handlowe – centrum outletowe Factory Annopol, którego deweloperem jest firma Neinver.
Biorąc pod uwagę dobrą kondycję warszawskiego rynku powierzchni handlowych stopy kapitalizacji uległy dalszej kompresji do poziomu 6%. Polska nadal pozostaje najbardziej atrakcyjnym rynkiem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pod względem wartości zainwestowanego kapitału – tylko w 2011 roku zainwestowano u nas ponad 3.1 miliardy Euro, z czego 54% (1.7 miliarda Euro) zainwestowano w powierzchnie handlowe. W ostatnim roku na rynku warszawskim przeprowadzono transakcje inwestycyjne tak znanych obiektów jak centrum handlowe Promenada (zakupione przez fundusz Atrium za 170 milionów Euro), Galeria Mokotów (50% udziałów zakupionych przez Unibail – Rodamco) oraz Wars Sawa Junior (50% posiada teraz firma CBRE Investors).
fot. mat. prasowe
Wybrane projekty handlowe w Warszawie - budowane i planowane
Do pobrania:
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)