Reklama wielkoformatowa w 2011 r.
2012-02-20 10:26
Kwartalna wartość netto rynku reklamy wielkoformatowej © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Reklama wielkoformatowa 2012 r.
Szacowana wartość rynku w ubiegłym roku wyniosła 83,68 mln zł, wobec 86,30 mln zł rok wcześniej. Spadek o 3 proc. to wynik ograniczenia inwestycji reklamowych i słabego ostatniego kwartału 2011.fot. mat. prasowe
Kwartalna wartość netto rynku reklamy wielkoformatowej
Największy spadek wydatków w ostatnim kwartale (o 11,6 proc.) miał miejsce w listopadzie. W skali roku najsłabszym miesiącem był sierpień. Wyniki finansowe z września były na tym samym poziomie co rok wcześniej, natomiast największy wzrost w porównaniu do 2010 roku nastąpił w styczniu i kwietniu. - Zmiany w sezonowości wahań w inwestycjach w tym sektorze wynikają bardziej ze zjawisk krótkookresowych niż długofalowych tendencji - ocenia prezes CAM Media Krzysztof Przybyłowski.
Spośród 17 wyodrębnionych branż, 10 ograniczyło wydatki. Największe cięcia dotyczyły telekomunikacji (spadek o 4,3 mln zł, tj. 31,4 proc.) i motoryzacji (2,2 mln. zł, 14,9 proc.). Najmocniej budżety reklamowe zwiększyła branża finansowa (skok o 3,8 mln zł, tj. 92 proc.), następnie branża „media i książki” (2,4 mln zł, 25,5 proc.) oraz handel (wzrost 1,6 mln zł, czyli o 50,5 proc.). - Ciekawa zmiana nastąpiła w kategorii największych rocznych wydatków na reklamę zewnętrzną. Branżę motoryzacyjną, która była liderem w 2010 r. (ponad 14,5 mln zł), rok później zastąpiła branża „odzież i dodatki” (prawie 14 mln zł) - dodaje prezes Przybyłowski.
fot. mat. prasowe
Wartość inwestycji poszczególnych sektorów
W zeszłym roku z nośników wielkoformatowych korzystało 305 reklamodawców. Rok wcześniej było ich 317 czyli o 3,8 proc. więcej. Największymi reklamodawcami w 2011 r. były firmy: PTC, UIP i TVN.
Zmiany na rynku reklamy wielkoformatowej w Polsce zaszły również w ujęciu geograficznym. Rok 2011 roku charakteryzował się wzrostem wydatków na reklamy zewnętrzne w Warszawie. Stołeczny rynek osiągnął w ubiegłym roku wartość 47,7 proc. rynku ogólnopolskiego, wobec 45,1 proc. w r. 2010. Wzrost inwestycji odnotował również rynek wrocławski i łódzki. Spadki nastąpiły na rynku katowickim, poznańskim i trójmiejskim.
fot. mat. prasowe
Wydatki na kampanie wielkoformatowe w poszczególnych miastach
Mimo spadku obrotów, średnia cena transakcyjna wykorzystanego nośnika wzrosła o 5,9 proc. i wyniosła w 2011 r. 53 098 zł.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)