Bezpieczeństwo obrotu gospodarczego IV kw. 2011
2012-02-23 11:17
Najważniejsze liczby © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Bezpieczeństwo obrotu gospodarczego III kw. 2011
Najnowsza edycja raportu BIG nie przynosi zbyt optymistycznych danych. Główny wskaźnik poziomu bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej spadł o 6,15 pkt. i wynosi obecnie 5,36 pkt. To najniższy poziom od 2,5 roku, kiedy firmy zmagały się z pierwszą falą kryzysu. Poprzednie badania pokazywały dużą stabilność sytuacji i odporność na kryzys. Wyniki tego badania, wbrew pozorom, nie muszą przeczyć tej tezie. W pierwszych miesiącach 2011 roku odnotowano identyczny spadek, w kolejnych kwartałach wskaźnik wrócił do stabilnego poziomu. Trudno w tej chwili jednoznacznie wyrokować, czy tak będzie i tym razem. Odpowiedź na pytanie czy obecny spadek wskaźnika BIG jest tylko sezonowym wahnięciem czy początkiem trendu spadkowego będzie znana dopiero po kolejnym badaniu.fot. mat. prasowe
Wskaźnik BIG
Co może być niepokojące, spadek dotyczył wszystkich wskaźników cząstkowych. Zazwyczaj do tej pory przynajmniej jedna z badanych grup wyłamywała się, tym razem obniżenie ocen poziomu bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej dotyczyło wszystkich.
Największa zmiana w ciągu ostatnich czterech miesięcy nastąpiła wśród przedsiębiorców – spadek wskaźnika BIG o 10 pkt. (z 15,3 pkt. do 5,3 pkt.). W kolejnych dwóch badanych grupach ocena sytuacja również pogorszyła się – wśród przedstawicieli dostawców usług finansowych spadek o 3,9 pkt. (z 9,4 pkt. do 5,5 pkt.), natomiast wśród przedstawicieli usług masowych spadek ten wyniósł 5,1 pkt. (z 10,5 pkt. do 5,4 pkt.).
„O zmianach wskaźnika BIG w poszczególnych segmentach decydowały różne czynniki. Większość badanych w segmencie przedsiębiorców spodziewa się w przyszłości wzrostu zaległych zobowiązań, i to zarówno od klientów korporacyjnych, jak i indywidualnych. Z drugiej strony badani pozytywnie oceniali zdolność do bieżącego i terminowego płacenia należności przez klientów indywidualnych.” – mówi Mariusz Hildebrand, Prezes Zarządu BIG InfoMonitor S.A.
fot. mat. prasowe
Najważniejsze liczby
Wśród dostawców usług masowych oraz dostawców usług finansowych pogorszenie odczuć związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej związane jest przede wszystkim ze wzrostem liczby przeterminowanych wierzytelności wśród klientów indywidualnych i korporacyjnych oraz z pesymistycznym przewidywaniem dalszego wzrostu tego typu wierzytelności. Wśród czynników pozytywnych wpływających na omawiany wskaźnik warto wymienić niski poziom przeterminowanych należności od klientów indywidualnych (dostawcy usług finansowych) oraz niski poziom przeterminowanych należności od klientów korporacyjnych (dostawcy usług masowych).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)