Koniunktura konsumencka II 2012
2012-02-24 12:02
W lutym 2012 r., podobnie jak w ostatnich miesiącach 2011 r., zanotowano pogorszenie nastrojów konsumenckich - podał Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka X-XII 2011
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, pogorszył się w lutym 2012 r. o 3,0 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie –29,8 pkt proc. Poziom tego wskaźnika jest niższy o 4,8 pkt proc. od wyniku z lutego poprzedniego roku.Na obniżenie wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej wpłynęło pogorszenie wszystkich badanych czynników. Najbardziej pogorszyły się oceny dotyczące zaistniałych (o 5,4 pkt proc.) oraz oczekiwanych (o 3,9 pkt proc.) zmian w sytuacji ekonomicznej kraju i zaistniałych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (także o 3,9 pkt proc.). W mniejszym stopniu pogorszyły się oceny obecnego dokonywania ważnych zakupów (o 1,7 pkt proc.), a oceny oczekiwanych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych pozostały na podobnym poziomie.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, pogorszył się w stosunku do poprzedniego miesiąca o 2,5 pkt proc. i ukształtował na poziomie –36,5 pkt proc. Wartość tego wskaźnika była niższa niż przed rokiem o 7,3 pkt proc.
Niższy poziom wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej wynikał głównie ze znacznego pogorszenia ocen oczekiwanych zmian w poziomie bezrobocia (o 4,1 pkt proc.) oraz sytuacji ekonomicznej kraju. Mniej znaczący był wpływ niekorzystnych ocen dotyczących perspektyw oszczędzania pieniędzy (pogorszenie ocen o 2,0 pkt proc.).
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)