Świąteczne zakupy online górą
2012-02-26 00:10
Przeczytaj także: Świąteczne zakupy online aż do stycznia
Z corocznego badania wyników sprzedaży w Europie w grudniu 2011 roku, wynika, że postępujący kryzys gospodarczy w strefie Euro, spadek zaufania konsumentów i strach przed pogłębieniem się recesji, wpłynęły na przemysł świąteczny w krajach europejskich, gdzie po raz kolejny odnotowano relatywnie niski poziom sprzedaży, ze wzrostem o jedynie 0,1% w porównaniu do roku 2010.Najniższy poziom sprzedaży wystąpił w państwach strefy Euro – spadek o 1,6% w grudniu 2011 w porównaniu do roku poprzedniego, co odzwierciedla niepewność ekonomiczną klientów w krajach członkowskich. Przeciwieństwo stanowi handel w Rosji, gdzie zakupy cieszyły się dużym powodzeniem w czasie ostatnich świąt – wzrost o 9,5% (w porównaniu do 2010) w grudniu i o 16,1% w ciągu ostatnich 2 tygodni miesiąca. Świadczy to o rozwijającej się klasie średniej w Rosji oraz o wzroście wartości zakupów na kredyt. Również klienci z Polski byli bardzo aktywni podczas zakupów świątecznych – wzrost sprzedaży o 8,6% w porównaniu do tego samego okresu w roku 2010. Wielka Brytania odnotowała sprzedaż lepszą od przewidywanej – wzrost o 2,6% w grudniu 2011 w porównaniu z rokiem poprzednim.
Firma CBRE zauważa rosnące zainteresowanie zakupami przez Internet, szczególnie w krajach Unii Europejskiej – w ostatnim roku odnotowano 8-mio procentowy wzrost wszystkich sprzedaży on-line. Największy wzrost wartości zakupów przez Internet odnotowano w Wielkiej Brytanii, Szwecji, Rosji i w Czechach
Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w firmie CBRE, powiedziała: ‘Coraz częściej konsumenci odkładają zakupy świąteczne na ostatni moment, licząc na wcześniejsze wyprzedaże. Przełożyło się to w niektórych krajach na samospełniającą się przepowiednię i sieci handlowe wprowadzają przeceny już na tydzień lub dwa przed Świętami.’
Niższe ceny, lepsze opcje dostawy do domu oraz wzrost ilości sieci handlowych oferujących zakupy przez internet – to najważniejsze czynniki wpływające na wzrost rynku sprzedaży on-line.
‘Wzrost popularności nowych technologii oraz możliwość uniknięcia tłumów w centrach handlowych miała bezpośredni wpływ na wzrost sprzedaży on-line. Według naszych badań największy sukces odniosły sieci handlowe, które mają zarówno świetnie rozwiniętą sieć tradycyjnych sklepów, jak i znakomitą ofertę zakupów przez Internet.’ – zauważa Magdalena Frątczak, i dodaje: ‘I to właśnie jest przyszłość nowoczesnego handlu i wielkie wyzwanie dla sieci handlowych. Ludzie nie zrezygnują z zakupów w tradycyjnych sklepach, szczególnie w okresie świątecznym, gdy przyciągają atrakcyjne dekoracje. Ale połączenie formy tradycyjnych zakupów z możliwością zakupów przez Internet, marketingiem na portalach społecznościowych oraz obecnością na platformach mobilnych, będzie oznaczać po prostu sukces.’
![Branża e-commerce a Gwiazdka 2013 [© Africa Studio - Fotolia.com] Branża e-commerce a Gwiazdka 2013](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zakupy-online/Branza-e-commerce-a-Gwiazdka-2013-128288-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)