Sektor MŚP: ocena IV kw. 2011 i prognoza I kw. 2012
2012-02-28 10:03
Przeczytaj także: Koniunktura gospodarcza wg MŚP IV kw. 2011
Zamiast nowej maszyny, będzie kolejny remont tej wysłużonej, zamiast zakupu auta, będzie wypożyczenie go ewentualnie kupienie używanego. Skromniej, to również inwestowanie w mniej obszarów równocześnie. Należy jednak podkreślić, że mimo najgłębszego spadku nastrojów wśród przedsiębiorców (wskaźnik KERNA -74,07) small biznes nie mrozi całkowicie inwestycji. 45,8 proc. firm będzie realizować zakupy. Firm, które nie zamierzają inwestować wcale jest 54,2 proc. Liczba zdecydowanych na wydatki spadła kw/kw o 3,9 pkt. proc. Wygląda na to, że przedsiębiorcy przystosowują się do funkcjonowania w czasach niepewności i mimo bardzo kiepskich nastrojów starają się ‘normalnie’ funkcjonować. Na marketing i reklamę zamierza wydatkować 18,2 proc. badanych przedsiębiorstw (w poprzednim kwartale 23,2 proc.). Kolejne zakupy będą realizowane w obszarze technologii i maszyn – 15,5 proc., przedsiębiorcy zamierzają również podnosić kompetencje swoich pracowników – na tego typu działania wyda pieniądze 13,2 proc. firm. Nieznacznie wzrósł odsetek firm, które będą zatrudniać w tym kwartale – do 10,7 proc. z 8,2 proc. w poprzednim kwartale. Tradycyjnie już MŚP najmniej skłonne jest do inwestowania w infrastrukturę telekomunikacyjną – spadek z 4,8 proc. do 2,2 proc.
fot. mat. prasowe
fot. mat. prasowe
Plany inwestycyjne w I kw. 2012
Na marketing i reklamę zamierza wydatkować 18,2 proc. badanych przedsiębiorstw
Izabella Młynarczyk, Instytut Keralla Research
Informacja o badaniu
Badanie sektora MŚP prowadzone jest co kwartał na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie N=600 sektora MŚP, w badaniu ujęte są także firmy mikro zatrudniające do 9 osób. Firmy do badania losowane z bazy danych GUS (rejestr REGON) oraz branżowych zestawień bazodanowych. Błąd pomiaru +-4 proc., poziom ufności 95 proc. Dzięki cykliczności prowadzonego badania możliwe jest systematyczne śledzenie kierunków zmian w firmach. Firmy dedykujące swoje produkty przedsiębiorstwom MŚP mogą zamawiać w tym badaniu własne pytania na wyłączność.
Przeczytaj także:
Inflacja największym wyzwaniem dla MŚP
![Inflacja największym wyzwaniem dla MŚP [© Adam Gregor - Fotolia.com] Inflacja największym wyzwaniem dla MŚP](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Bibby-MSP-Index/Inflacja-najwiekszym-wyzwaniem-dla-MSP-248892-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
kondycja MSP, sektor msp, badania msp, małe i średnie przedsiębiorstwa, MSP, nastroje gospodarcze, sytuacja MSP
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)