Sprzedaż usług a style sprzedaży
2012-03-06 10:49
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Techniki finalizowania sprzedaży
Generalnie istnieją cztery style sprzedaży:- uporządkowany
- towarzyski
- entuzjastyczny
- ofensywny.
- Diagnoza wstępna służąca temu, by zidentyfikować problem i potrzeby klienta.
- Opracowanie koncepcji możliwych rozwiązań i wybór rozwiązania.
- Sprzedanie rozwiązania.
W tym artykule zajmiemy się sprzedawcą uporządkowanym i podpowiemy, co należy zrobić, aby poprawić swoje wyniki sprzedaży i lepiej dostosować się do potrzeb klienta. W kolejnych artykułach omówimy pozostałe trzy style sprzedaży.
Andrzej Mrozewski – sprzedawca uporządkowany:
Andrzej Mrozewski jest właścicielem i prezesem firmy sprzedającej usługi IT. Jego udział w całkowitej sprzedaży firmy to 70 – 80% i niemal 100% sprzedaży do nowych klientów. Sam opracował kilka usług, które można sprzedawać bez większych modyfikacji dużej grupie klientów.
Firma reklamuje się w tradycyjny sposób, poprzez ogłoszenia w prasie oraz za pomocą gazetki wysyłanej do klientów 5 razy w roku, w której prezentowane są wykonywane aktualnie przez firmę zlecenia.
Andrzej opracował zaawansowaną bazę danych klientów i systematycznie kontaktuje się z nimi telefonicznie, aby dowiedzieć się, czy nie potrzebują skorzystać z usług jego firmy. Zawsze skrupulatnie prowadzi notatki z przeprowadzanych rozmów telefonicznych i zawsze kontaktuje się z klientami w terminie, w jakim obiecał.
Firma zatrudnia 15 konsultantów. Co roku któryś z konsultantów odchodzi, a na jego miejsce zostaje zatrudniona nowa osoba. Kulturę firmy cechuje ład i porządek. Niewielu pracowników utrzymuje ze sobą kontakty poza miejscem pracy, a firma z rzadka organizuje spotkania integracyjne poza biurem. Kilku nowo zatrudnionych konsultantów, którzy chcieli pracować w inny sposób z użyciem bardziej nowoczesnych metod, szybko się zwolniło.
Andrzej zarządza firmą w oparciu o kilku wskaźników kluczowych, na których opiera się od dawna. Nie opracowuje długofalowych planów czy budżetów. Planuje działania na najbliższe pół roku.
Andrzej sprzedaje w taki sposób, w jaki robił to od zawsze. Uważa, że klienci kupują od niego usługi, ponieważ jest dokładny, zorganizowany i wiarygodny. Sam nigdy nie kupuje niczego od „przebojowych” sprzedawców. „Tacy nie pasują do branży technicznej, jaką jest IT.” – mówi. Nie stara się utrzymywać bardziej towarzyskich kontaktów z klientami i uważa, że jeśli klient nie dostrzega technicznej wartości i jakości jego produktów, to trudno, nie musi od niego kupować. Prywatnie Andrzej ma żonę Joannę, która jest nauczycielką, oraz dwójkę dzieci uczących się w szkole średniej.
W ciągu ostatnich kilku lat Andrzej stracił kilka dużych zleceń. Zauważył także, że młodsi klienci nie słuchają go zbyt uważnie i nie chcą poświęcać zbyt wiele czasu na słuchanie jego szczegółowej prezentacji zalet oferowanego systemu. „Ci młodzi nie mają szacunku i zrozumienia dla prawdziwie technicznej wiedzy.” – mówi. Bardzo go to irytuje i coraz bardziej izoluje się od pracowników firmy. Zastanawia się nawet nad sprzedażą lub zamknięciem firmy.
oprac. : BL Info Polska
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)