Przeczytaj także: Dbaj o wizerunek firmy w Internecie
Czy negatywne opinie w Internecie zawsze oznaczają, że w firmie jest źle? Niekoniecznie. Po pierwsze organizacje się uczą i coraz częściej sięgają do wyszukiwarki by sprawdzić, jak postrzegają organizację pracownicy. Z informacji, które zdobywają, wyciągają wnioski i starają się zmienić. Michał Filipkiewicz zauważa „Firma, która miała w zwyczaju zatrudniać pracowników na umowy cywilno-prawne lub słabo płacić, po zauważeniu spadku ilości kandydatów do pracy i znalezieniu narzekań na firmę w Internecie może zmienić politykę personalną. Informacje się dezaktualizują, ale nadal w Internecie pozostaną.” Po drugie, zdarzają się też sytuacje, w których twórcą wielu negatywów jest jeden sfrustrowany bądź zwolniony pracownik czy nawet odrzucony podczas rekrutacji kandydat. W najgorszej wersji – konkurencja, która pragnie zdyskredytować firmę w oczach klientów i potencjalnych pracowników. Oczywiście część opinii które można znaleźć na temat pracodawcy będzie miało ugruntowanie w rzeczywistości i nie należy ich lekceważyć. Ich sprawdzenie i weryfikacja może pozwolić uniknąć bolesnego rozczarowania, kiedy kandydat zdecyduje się już na pracę i na własnej skórze przekona się, że wcale nie jest tak różowo, jak mu się wydawało po rekrutacji. Warto jednak mieć jasność, że tam, gdzie można umieścić negatywną opinię anonimowo, trudno mówić o jej wiarygodności. „Krytyczne informacje na temat pracodawcy, w akcie zemsty, najczęściej umieszczają zwolnieni pracownicy. Informacje te w większości przypadków są kłamliwe i nie należy opierać się na nich przy ocenie pracodawcy.” – podkreśla Krzysztof Kirejczyk.
Co zrobić, jeśli znajdziemy negatywne opinie o pracodawcy, u którego planujemy rozpocząć pracę?
Michał Filipkiewicz z Praca.pl uważa, że natychmiastowa rezygnacja z procesu rekrutacji jest błędem. „Opinie o pracodawcy, które kandydat znajdzie w Internecie powinny zostać przez niego potraktowane jako dodatkowe źródło informacj, ale nie bez sporej dozy nieufności. Jeśli są w większości negatywne powinny wzbudzić czujność i być wskazówką o co dopytać w trakcie spotkania kwalifikacyjnego. Przecież tak naprawdę, mogą nie być prawdą. Pamiętajmy też, że organizacje się zmieniają i to, na co byli pracownicy narzekali w sieci może już nie być rzeczywistością. Kiepskie warunki pracy mogły się poprawić, stosujący mobbing manager mógł zostać zwolniony. Dlatego nie warto zamykać sobie samemu szans na pracę.” -wyjaśnia specjalista.
fot. mat. prasowe
Czy zrezygnowałbyś z oferty pracy przy negatywnych opiniach w Internecie?
Większość osób zrezygnowałaby z oferty pracy przy negatywnych opiniach w Internecie
Jak zatem wykorzystać znalezione w Internecie opinie?
Specjaliści z Praca.pl radzą:
- Dokładnie przeczytaj wszystkie opinie, które znajdziesz. Zwróć uwagę na daty ich zamieszczenia oraz IP, z którego zostały wysłane (jeśli jest dostępne). Po tym poznasz, czy opinie rzeczywiście są niezależne i zostały opublikowane przez kilka osób czy może przez jednego, sfrustrowanego pracownika.
- Wynotuj sobie merytoryczne uwagi, które cię niepokoją. Informacja o tym, że „firma jest beznadziejna”, nie jest merytoryczna. Opinia o tym, że brakuje szkoleń i możliwości rozwoju jest już jednak istotna.
- Na spotkaniu rekrutacyjnym dopytaj o nurtujące cię kwestie. Możesz powiedzieć wprost o tym, że zastanawiasz się na ile opinie które znalazłeś w sieci są wiarygodne. Zapytaj skąd zdaniem pracodawcy wynikają te krytyczne uwagi.
- Pytaj o konkrety – np. jeśli powtarzające się opinie dotyczą braku szkoleń, zapytaj o plany szkoleniowe jakie by ci przysługiwały. Jeśli pracownicy skarżą się na niepłatne nadgodziny, zapytaj o to, jak firma rozwiązuje problem nadgodzin – czy często się zdarzają, czy firma za nie wynagradza, czy może pozwala je odebrać w inny dzień.
- Na podstawie danych, które uzyskasz podejmij własną decyzję. Pamiętaj o tym, że opinie nie zawsze są wiarygodne. Jeśli jednak widzisz, że pracodawca podczas spotkania rekrutacyjnego jest zmieszany pytaniami, które zadajesz, odpowiada wymijająco, zmienia temat i nie uzyskujesz żadnych konkretów – bądź czujny. To, czego się obawiasz, może okazać się prawdą.
- W razie wątpliwości spróbuj dotrzeć do osób, które rzeczywiście pracują bądź pracowały w firmie i dopytaj je (osobiście bądź przez znajomych) o warunki pracy – zyskasz znacznie bardziej wiarygodne dane.
![Krytyczne opinie o firmie w Internecie [© endostock - Fotolia.com] Krytyczne opinie o firmie w Internecie](https://s3.egospodarka.pl/grafika/opinie-pracownikow-o-firmie/Krytyczne-opinie-o-firmie-w-Internecie-r420Ug.jpg)
1 2
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)