Zagraniczne inwestycje w Chinach
2012-03-02 00:05
Przeczytaj także: Inwestycje w Chinach: wiele barier do pokonania
Nowy Katalog Wytycznych dla Inwestycji Zagranicznych aktualizuje listę branż, w których dopuszcza się bądź ogranicza inwestycje zagraniczne. Do nowo otwartych należą: instytucje medyczne, leasing finansowy, budowa rafinerii, dystrybucja i sprzedaż samochodów oraz import i dystrybucja produktów audiowizualnych. Nowe zachęty dotyczą zaś m.in. usług internetowych. W grupie przedsięwzięć zamkniętych dla firm zagranicznych znajdują się krajowe usługi pocztowe (paczki kurierskie) i budowa oraz zarządzanie nieruchomościami. Wspierane są również inwestycje w 6 Specjalnych Strefach Ekonomicznych, 60 Strefach Rozwoju Nowych i Zaawansowanych Technologii, jak również w 16 Strefach Wolnocłowych oraz 60 Strefach Przetwórstwa Eksportowego (zwolnionych z ceł, licencji i kwot importowych).
- Dwunasty Plan Pięcioletni na lata 2011-2015 oraz Katalog dla Inwestycji Zagranicznych wskazują obszary priorytetowe dla chińskiej gospodarki. Projekty związane z siedmioma programami gospodarczymi mogą liczyć na preferencyjne traktowanie w zakresie finansowania i ulg podatkowych – mówi Andrzej Kaczmarek, Dyrektor i Szef grupy KPMG China Practice w Polsce.
fot. mat. prasowe
Wartość eksportu i importu Chin z podziałem na kraje
Przedsiębiorcy chińscy przywiązują wielką wagę do relacji politycznych na najwyższym szczeblu. Odpowiedni poziom współpracy politycznej jest w relacjach gospodarczych z Chinami warunkiem koniecznym do umożliwienia przedsiębiorcom realizacji ich zamierzeń biznesowych. Ważnym krokiem na drodze polsko-chińskiego partnerstwa gospodarczego była delegacja Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego do Chińskiej Republiki Ludowej. Była to pierwsza od 14 lat wizyta polskiego prezydenta w Chinach.
- Prezydent Bronisław Komorowski podpisał w trakcie swojej grudniowej wizyty w Chinach porozumienie o strategicznym partnerstwie z Chinami. Znaleźliśmy się w „klubie biznesu”, do którego należy zaledwie kilkanaście krajów. Spodziewamy się zatem większego napływu chińskich inwestycji, jak również zintensyfikowania starań chińskich władz nakierowanych na przyciągnięcie inwestorów z Polski – sądzi Andrzej Kaczmarek, Dyrektor i Szef grupy KPMG China Practice w Polsce, uczestnik delegacji prezydenckiej.
fot. mat. prasowe
Konsumpcja prywatna w Chinach (2006-2015)
Polskie inwestycje w Państwie Środka nadal znajdują się w fazie wczesnego rozwoju.
- Do chwili obecnej Polska obecność w Chinach jest ograniczona. Mamy nadzieję, że uzgodnienia polityczne oraz szerszy dostęp do profesjonalnej i pogłębionej informacji gospodarczej będą bodźcem dla polskich przedsiębiorców, aby szerzej zainteresować się Chinami – mówi Andrzej Kaczmarek, Dyrektor i Szef grupy KPMG China Practice w Polsce.
Firmy, które podjęły już strategiczną decyzję o ulokowaniu inwestycji w Chinach, powinny przeanalizować wiele aspektów, zaczynając od przepisów i regulacji prawnych, rodzajów umów oraz sposobu prowadzenia negocjacji, poprzez formy inwestycji zagranicznych dopuszczanych przez chińskie prawo, na cenach transferowych oraz opodatkowaniu kończąc. Równie ważne są praktyczne aspekty życia i pracy w Chinach.
- Dostrzegamy szanse dla polskich przedsiębiorców w „mniejszych” miastach, tj. o populacji powyżej miliona mieszkańców, a także na zachodzie kraju, poza głównymi ośrodkami miejskimi nasyconymi inwestycjami zagranicznymi – stwierdza Andrzej Kaczmarek, Dyrektor i Szef grupy KPMG China Practice w Polsce.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)