Badanie "Popyt na usługi"
2005-03-04 00:03
Usługi nabywane są najczęściej od podmiotów zlokalizowanych w tym samym województwie, co siedziba badanej jednostki. Ma to miejsce w przypadku usług prawniczych, usług sprzątania i czyszczenia obiektów, usług detektywistycznych i ochroniarskich, czy też usług rachunkowo-księgowych, usług finansowych, usług związanych z zatrudnianiem personelu, usług ubezpieczeniowych (ponad 70% jednostek wskazało tego usługodawcę). Natomiast usługi naukowo-badawcze, usługi w zakresie badania rynku i opinii publicznej, usługi reklamowe, usługi wynajmu i leasingu operacyjnego nabywane były przeważnie poza województwem siedziby usługobiorcy. Niewielkim zainteresowanie odnotowano zakupami usług obcych poza granicami Polski - około 1%–2%. Najwyższy udział na poziomie 7,8% zaobserwowano przy zakupie usług związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej i zarządzaniem, czy też usług w zakresie badania rynku i opinii publicznej – 4,9% i usług naukowo-badawczych – 4,5%.
Przyczyny braku zainteresowania zakupami usług za granicą
Wykres 2: Przyczyny braku zainteresowania zakupami usług za granicą w 2003 roku
fot. mat. prasowe
Jako przyczyny braku zainteresowania zakupami usług za granicą, jednostki wskazywały najczęściej „inne przyczyny” – stanowiły one 27,9% wykazywanych barier. Pod pojęciem „inne przyczyny” kryło się stwierdzenie, iż rynek krajowy w pełni zaspakaja potrzeby firm, zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym. Następnie wymieniane były bariery związane z lokalizacją – 26,1% oraz bariery ekonomiczne – 20,1%. Najmniejszą przeszkodę stanowiły natomiast bariery językowe – 7,7%.
Plany w zakresie pozyskiwania usług obcych w ciągu najbliższych dwóch lat
Wykres 3: Plany w zakresie pozyskiwania usług obcych w ciągu najbliższych dwóch lat
fot. mat. prasowe
Blisko 40% badanych jednostek nie planuje pozyskiwania usług od obcych przedsiębiorstw, a około 44% przewiduje utrzymanie zakupu usług na obecnym poziomie. 13% jednostek ma natomiast zamiar zwiększyć zakupy usług. Zmniejszenie zakupów usług jest prognozowane ze znacznie mniejszą częstotliwością (w 3,5% przypadków).
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl