Wskaźnik optymizmu II 2012
2012-03-01 13:47
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów © fot. mat. prasowe
Spadek nastrojów konsumenckich Polaków, obserwowany od listopada 2011 roku, pogłębia się. Wprawdzie w styczniu nastąpił chwilowy wzrost w stosunku do ogólnego trendu, jednak w lutym mierzony przez Ipsos Wskaźnik Optymizmu Konsumentów obniżył się o 3,9 pkt, osiągając poziom 73,3 pkt. Obecny Wskaźnik Optymizmu jest na poziomie z kwietnia 2009 roku i jest jednym z najniższych od niemal trzech lat.
Przeczytaj także: Wskaźnik optymizmu I 2012
W lutym spadek zanotowały wszystkie wskaźniki składowe WOK. Ocena Klimatu Gospodarczego w stosunku do poprzedniego miesiąca pogorszyła się o 4 pkt (uzyskując wynik 57,3 pkt), a Wskaźnik Bieżący, odnoszący się zarówno do oceny obecnej sytuacji krajowej gospodarki, jak i sytuacji materialnej gospodarstw domowych, spadł o 4,4 pkt (osiągając poziom 60,9 pkt). Obecnie 73% Polaków uważa, że sprawy naszego kraju zmierzają w złym kierunku, co stanowi wzrost o 5 pkt. w stosunku do ubiegłego miesiąca. Przyczyną tego spadku może być reakcja na planowaną reformę emerytalną, dodatkowe niepokoje społeczne mogło wzbudzić zamieszanie wokół podpisania ACTA. Ponad połowa Polaków (55%) jest zdania, że sytuacja gospodarcza w Polsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy pogorszyła się (wzrost o 3 pkt w stosunku do poprzedniego miesiąca), równocześnie zmniejszyła się wiara, że sytuacja ta poprawi się w ciągu najbliższego roku - 45% Polaków obawia się pogorszenia, podczas gdy jedynie 8% wierzy w jej poprawę.Zmalała również Skłonność do Zakupów, uzyskując wynik 84 pkt (różnica w porównaniu do zeszłego miesiąca wyniosła - 3,8 pkt). Niemal wszyscy (95%) odnotowali wzrost cen w ostatnim roku, jednak ponad połowa Polaków (54%) twierdzi, że wzrosły one znacznie. Głośno komentowane w mediach wypowiedzi ekspertów zapowiadających dalsze podwyżki, odnoszące się zarówno do produktów spożywczych, jak i energii czy paliw, najprawdopodobniej wpłyną na dalszy spadek skłonności do wydawania pieniędzy.
Nie dziwi więc, że przyszłość również nie jawi się konsumentom w różowych kolorach - Wskaźnik Oczekiwań względem przyszłości w stosunku do zeszłego miesiąca, spadł o - 4,5 pkt (osiągając poziom 77,1). W porównaniu do stycznia grupa osób twierdząca, że sytuacja materialna w ich domu w ciągu ostatniego roku pogorszyła się – wzrosła o 3,2 pkt (do 36,8 pkt), a ponad co piąty Polak (21%) przewiduje jej dalsze pogarszanie się w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
fot. mat. prasowe
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów
Informacja o badaniu:
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 8 a 15 lutego 2012 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1006 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Przeczytaj także:
Wskaźnik optymizmu XII 2013
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)