Zakup samochodu 2012: intencje Polaków
2012-03-15 13:31
Planowany zakup samochodu osobowego w latach 2006 – 2012 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Zakup samochodu 2010: intencje Polaków
Z raportu Intencja zakupu samochodu - edycja 2012 r., przygotowanego przez Sektor Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP wynika, że poziom obecnych deklaracji jest identyczny jak w ubiegłym roku (rys.1). Znaczący wzrost planów zakupowych, z 7% do 12%, obserwowaliśmy ostatnio w 2007 r.. W ciągu ostatnich czterech lat odnotowujemy niewielki, ale systematyczny, spadek do 7% w roku 2011 i 2012.fot. mat. prasowe
Planowany zakup samochodu osobowego w latach 2006 – 2012
Częściej zakup samochodu planują mężczyźni (9%) oraz osoby młode, w wieku 25-34 lat (13%). Nieco częściej motoryzacyjne zakupy planują osoby o dobrej sytuacji społeczno–ekonomicznej, specjaliści oraz osoby na stanowiskach kierowniczych (13%) oraz mieszkańcy małych miast do 20 tys. mieszkańców (11%).
Relatywnie częściej deklarację zakupu auta składają też osoby, w których gospodarstwach domowych już jest samochód (9%) niż takie, które samochodu jeszcze nie mają.
Planując zakup auta, zdecydowana większość Polaków myśli o pojeździe używanym (90% planujących zakup w ciągu najbliższych 12 miesięcy). Tylko jeden na dziesięciu chce wybrać auto fabrycznie nowe. Jest to o 10 punktów procentowych mniej niż rok temu. (Rys.2). Wyniki badania potwierdzają obserwację, że Polacy stali się bardziej ostrożni w planowaniu zakupu fabrycznie nowego auta.
fot. mat. prasowe
Samochód nowy czy używany – plany zakupowe w latach 2006 – 2012
„Intencja zakupu samochodu od kilku lat utrzymuje się na podobnym i niskim poziomie w granicach 7%-9%. Wyniki badania pokazują, że odsetek osób, które rzeczywiście dokonują zakupu samochodu dokładnie pokrywa się odsetkiem planujących. Miało to miejsce w 2011 r., kiedy to 7% badanych planowało zakup samochodu i jak pokazała tegoroczna edycja naszego badania, takie samo grono faktycznie samochód kupiło. Nasuwa się zatem przypuszczenie, że ten rok nie przyniesie większych zmian tego wskaźnika”. – komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.
Informacje o badaniu
Dane pochodzą z badania OMNIMAS przeprowadzonego przez TNS OBOP w okresie 19 -22 stycznia oraz 2 -5 lutego 2012 na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18 lat i więcej; łączna liczba wywiadów n=1970.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)