Turystyka w internecie
2005-03-10 00:04
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Oferty turystyczne: Boże Narodzenie i Sylwester 2010
Dynamiczny wzrost rynku internetowego w Polsce skłania coraz większą liczbę firm do wykorzystywania tego medium w swojej działalności. I tak, według autorów opracowania, do najaktywniej działających w Internecie w 2004 roku branż zaliczyć można: finanse, telekomunikację, edukację oraz turystykę. Szczególną pozycję z punktu widzenia wykorzystania internetu zajmuje ostatni z wymienionych sektorów. Internet umożliwia podmiotom branży turystycznej nie tylko atrakcyjną prezentację swojej oferty, ale również bezpośrednią sprzedaż produktów i usług internautom łączącym się i z kraju i zza granicy.fot. mat. prasowe
W procesie przygotowywania raportu pod uwagę brano trzy grupy witryn, które były uwzględnione w badaniu Megapanel PBI/Gemius w listopadzie 2004 roku:
1. serwisy turystyczne na witrynach portali,
2. firmowe serwisy turystyczne (pkt. 1 i 2, Tabela 1),
3. pozostałe serwisy turystyczne (Tabela 2).
Jak czytamy w raporcie, w listopadzie 2004 roku najpopularniejszym ze wszystkich uwzględnionych w analizie serwisów turystycznych była część portalu Onet.pl poświęcona turystyce („pasaż turystyczny”). Serwis ten odwiedziło w analizowanym miesiącu 12,3 proc. użytkowników internetu. Na dalszych miejscach – z zasięgiem nie przekraczającym 3 proc. - znalazły się: serwis pilot.pl, udostępniający interaktywną mapę Polski oraz część dotycząca turystyki portalu Wirtualna Polska.
fot. mat. prasowe
Jak wynika z badań Gemius SA miesiącem, w którym obserwuje się największy wzrost oglądalności serwisów turystycznych jest lipiec. Wyraźny wzrost zainteresowania ofertą turystyczną przypada również na listopad i grudzień. Mimo to oglądalność serwisów turystycznych w sezonie świąteczno–noworocznym jest średnio o jedną czwartą niższa niż w sezonie letnim.
W celu bardziej szczegółowego przedstawienia wyników oglądalności serwisów turystycznych strony objęte analizą podzielono ponadto na dwie kategorie oraz wyłączono z analizy serwisy będące częścią największych polskich portali.
Do pierwszej kategorii przypisano serwisy poświęcone wyłącznie turystyce krajowej. W tej grupie największy odsetek internautów odwiedzał strony pilot.pl oraz spanie.pl.
Do kategorii drugiej zaklasyfikowane zostały serwisy zawierające również lub przede wszystkim oferty wypoczynku za granicą. W tej kategorii serwisami, które odwiedziła największa liczba użytkowników, okazały się wakacje.pl oraz eurorest.net. Jak pokazała przeprowadzona przez Gemius SA analiza, pomimo podobnego zainteresowania użytkowników możliwościami wyjazdów krajowych i zagranicznych, zdecydowana większość internautów po przeanalizowaniu ofert decyduje się na wyjazd na terenie Polski.
W raporcie nie zabrakło także zestawienia serwisów najchętniej odwiedzanych z lokalizacji zagranicznych. Serwisem, w którego widowni użytkownicy zagraniczni stanowią największy udział (39,3 proc.) był serwis poland.com i ten przykład, według autorów, wskazuje, że istnieje realne zapotrzebowanie wśród internautów na informacje w językach obcych na temat naszego kraju oraz oferty turystycznej. Oferta językowa jest nieco zaniedbywana wśród wydawców.
fot. mat. prasowe
fot. mat. prasowe
fot. mat. prasowe
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl