Franczyza w Polsce: gastronomia 2012
2012-03-28 12:20
Największe sieci gastronomiczne rozwijające się poprzez franczyzę bez vendingu © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Franczyza w Polsce 2012
Rynek gastronomiczny w Polsce można podzielić na siedem segmentów tj., Fast Food; Pizzerie; Casual dining; Zdrowa kuchnia; Kawiarnie, cukiernie, lodziarnie; Puby, kluby; Gastronomia dla podróżnych.Marek które istnieją na polskim rynku i chcą się rozwijać poprzez franczyzę jest razem 138. Znamienne jest to, że tylko 86 z nich posiada jednostki franczyzowe. Wynika to przede wszystkim z tego, że wiele konceptów nie jest po prostu atrakcyjne dla franczyzobiorców. Każdy kto myśli o rozwoju poprze franczyzę chce kupić licencję na sprawdzony i rentowny biznes, którego czas zwrotu z inwestycji będzie adekwatny do kwoty, jaką trzeba będzie zainwestować w uruchomienie biznesu. Niestety większość konceptów powstałych w 2010-2011 oferujących franczyzę jest po prostu nieatrakcyjne dla franczyzobiorców, ponieważ nie stoi za nimi doświadczenie tak jak w przypadku marek z długoletnim stażem na rynku. To jednak nie tylko zależy od oferty franczyzowej. Innym powodem jest brak znalezienia odpowiednich franczyzobiorców. Firmy o ugruntowanej pozycji rynkowej – przykładowo Pijalnie Czekolady E. Wedel, czy cukiernie A. Blikle, mając pakiety franczyzowe w ofercie wolą rozwijać się powoli rezygnując z kandydatów nie spełniających ich warunków niż narażając się na ewentualne skutki negatywnej współpracy.
fot. mat. prasowe
Największe sieci gastronomiczne rozwijające się poprzez franczyzę bez vendingu
W pierwszej dziesiątce największych sieci franczyzowych w Polsce kilka firm zamieniło się miejscami, ale tworzą ją niemal te same marki co przed rokiem. Jedyną nowością jest dołączenie Subway'a do grona największych.
Niekwestionowanym liderem wśród gastronomicznych konceptów franczyzowych po raz kolejny jest McDonald’s. Rok 2011 był rokiem przełomowym dla rozwoju franczyzy w McDonald's – po raz pierwszy w 20-letniej historii obecności sieci na rynku polskim liczba restauracji franczyzowych przewyższyła liczbę lokali własnych. Aktualnie 53 licencjobiorców prowadzi 143 restauracje. Rekordziści prowadzą po 6 obiektów. McDonald's zapowiada, że w kolejnych latach procent lokali działających we franczyzie będzie sukcesywnie powiększany.
fot. mat. prasowe
Liczba lokali należących do sieci franczyzowych w podziale na segmenty rynku
Najbardziej popularne licencje franczyzowe możemy znaleźć w kategorii cukierni, kawiarni i lodziarni i to ten segment przoduje także pod względem liczby lokali, choć jest to głównie zasługą dwóch sieci: minipiekarani Fornetti oraz sieci vendingowej Alois Dallmayr (w tym przypadku uwzględniliśmy liczbę franczyzobiorców, a nie liczbę maszyn). Najmniej punktów działa w niszowym segmencie zdrowej kuchni.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
pira77 / 2016-11-29 11:28:44
Uwielbiam branżę gastro! :) Siedzę w niej już ładnych kilka lat i ciągle mnie kręci. Wraz z mężem staramy się być na bieżąco, jeździmy na wszelkie większe targi gastronomiczne, sprawdzając nowe marki. Sami już od jakiegoś czasu korzystamy ze współpracy na zasadach zbliżonych do luźnej franczyzy oferowanych przez Chilli Mili oraz producenta marynaty i panierki do kurczaka Holly Powder. Bardzo fajny pakiet usług, jaki nam zaproponowali oraz jakość produktów, które mieliśmy nieraz sposobność skosztować podczas targów znacząco wpłynęła na nasza decyzję. Nasz mały lokalik zachował swoją nazwę oraz klimatyczne wnętrze, na którym nam zależało - marka natomiast zaproponowała nam parę fajnych udoskonaleń do prowadzonej przez nas strategii działania. Ponadto zaopatrują nas w swoje produkty i przeprowadzają szkolenia, z których skorzystało już kilku naszych pracowników. Odciążają nas także w kwestii przygotowywania materiałów marketingowych i broszur. Ponadto pozostajemy w stałym kontakcie z przedstawicielami marki, co pozwala nam na płynną wymianę informacji. To doskonały wariant dla osób, które wiedzą z czym się wiąże praca w gastronomii! :) [ odpowiedz ] [ cytuj ]