eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeAnaliza marketingowa klientów w branży turystycznej

Analiza marketingowa klientów w branży turystycznej

2012-03-29 12:47

Analiza marketingowa klientów w branży turystycznej

© fot. mat. prasowe

Robi się ciepło, więc za moment zaczną nas atakować bilbordy zachęcające do przyjazdu do tysiąca miast i regionów Polski. Czy w tym roku ktoś zada sobie pytanie: do kogo tak naprawdę chcemy dotrzeć?

Przeczytaj także: Branża turystyczna a potencjał Internetu

Teoretycznie każdy zdaje sobie sprawę, że ten sam wyjazd wakacyjny jest inaczej przeżywany przez różne grupy klientów. Jednak w praktyce przedsiębiorcy w branży turystycznej i rekreacyjnej mają kłopoty z przetłumaczeniem tej wiedzy na konkretne działania marketingowe. Najprostszym – a zarazem skutecznym – sposobem jest podzielenie klientów na grupy ze względu na wiek.

Mamy zatem osobną grupę klientów „dzieciństwo i wczesna młodość”, osobną grupę „wiek młody”, osobną – „wiek dojrzały” i wreszcie – „wiek starszy”. Akurat w przypadku branży turystycznej podział na klientów grupy nie musi oznaczać skupiania się wyłącznie na jednej z nich. Wiadomo, że zwykle najmłodsze dzieci jeżdżą razem z rodzicami. Ważne jest jednak, aby do każdej z potencjalnych grup zapewnić odpowiednie atrakcje. A pod tę najważniejszą grupę – klientów docelowych, którzy podejmują decyzje zakupowe, choć niekoniecznie za nie płacą – warto dopasować przekaz reklamowy.

Dla klientów w okresie dzieciństwa i wczesnej młodości główną rolę pełni rozwojowa funkcja rekreacji, polegająca na stymulacji rozwoju fizycznego. Okres ten charakteryzuje się wysokim poziomem ogólnej wydolności fizycznej, tj. zdolności do intensywnej pracy przy niewielkich zmianach podczas zmęczenia i szybkim wypoczynku. Dzieci muszą się wyszumieć, stąd kluczowe jest zapewnienie im zróżnicowanych okazji do biegania, skakania, wspinania się. Dobrze było by nie zapominać o potrzebach intelektualnych, oferując zabawy umysłowe na poziomie dostosowanym do wiedzy dzieci.

Kolejnym etapem w cyklu życia człowieka jest okres wieku młodego, dla którego z punktu widzenia rekreacji i turystyki ogromną rolę odgrywają ekstremalne formy aktywności. Formy te są bezpośrednio związane z wysiłkiem, dużym zaangażowaniem, a więc z wysokim stopniem odporności fizycznej i psychicznej wzbogaconej o umiejętność panowania nad zmęczeniem. Zainteresowania młodych ludzi skupiają się głównie na aktywności ruchowej w czasie wolnym, które często łączy się z pewnym ryzykiem i wysokimi wymaganiami w stosunku do ciała i umysłu. Do aktywności takiej należy m.in.: wspinaczka górska, spływy kajakami po rwących rzekach, wyprawy do jaskiń, wyprawy terenowe. W okresie wieku młodego człowiek dzięki rekreacji w postaci aktywności ruchowej uczy się panować nad emocjami, uczuciami, panuje nad reakcjami w stosunku do siebie i otoczenia. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie atrakcje są tak samo pozytywnie odbierane. Dużą rolę w tym wieku odgrywa moda i opinia rówieśników. „Obciachowe” atrakcje będą w sposób jednoznaczny komentowane i unikane.

Uczestnicy rekreacji w wieku dojrzałym angażują się w specyficzne formy aktywności ruchowej, która pozwala utrzymać osiągnięty na etapie młodości poziom sprawności i wydolności organizmu bądź przynajmniej opóźnia jego obniżenie. Należą do nich wszystkie działania wpływające na wzrost energii – zajęcia w czasie wolnym, ćwiczenia, sporty, praca zawodowa oraz codzienne czynności. Ruch w wieku dojrzałym pełni funkcję konserwującą i ma znaczenie profilaktyczne i terapeutyczne. Na podstawie badań medycznych udowodniono, iż odpowiednia dawka aktywności fizycznej należy do najskuteczniejszych metod zapobiegania wczesnej niesprawności spowodowanej wieloma chorobami cywilizacyjnymi, takimi jak choroby metaboliczne (np. cukrzyca, otyłość), choroby serca i naczyń krwionośnych, choroby narządu ruchu, nerwice.

Często w wieku średnim ludzie poddają się czynnościom rekreacyjnym w postaci biernej, co wynika z ich przyzwyczajeń, wygodnictwa lub braku wiedzy o innych możliwościach spędzania wolnego czasu. Ich rekreacja opiera się na oglądaniu telewizji, grach towarzyskich, rozmowach. W opisywanym wieku rekreacja aktywna jest niezbędna do poprawy zdrowia psychicznego jednostki, ogólnego samopoczucia i przede wszystkim utrzymania potencjału umysłowego. Podział preferowanych form rekreacji jest także zależny od płci uczestników. Mężczyźni wybierają częściej sporty kształcące siłę i sprawność, natomiast kobiety cenią sobie formy aktywności fizycznej, które kształtują estetyczny wzór cielesny.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: