Wielkanoc 2012: jajka w Internecie
2012-03-30 11:31
Polszczyzna z jajem © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Internet a rekrutacja do przedszkoli
Wielkanoc to czas najbardziej widowiskowego tryumfu jajek, ale warto zauważyć, że są one produktem z ugruntowaną pozycją w polskich jadłospisach przez cały rok. Z analizy materiałów internetowych przeprowadzonej przez Instytut Monitorowania Mediów, wynika, że w ciągu pierwszego kwartału 2012 roku pojawiło się ponad 36 tys. wpisów na temat jajek. Pisanek dotyczyło 3,1 tys. publikacji, 2,1 tys. razy napisano o jajkach w kontekście diet i odchudzania. Wynik dla świątecznych przepisów na potrawy z jaj: 630 publikacji, nie wypada w tym porównaniu imponująco.Za wygodę kury nie zapłaci kogut, tylko konsumenci
We wszystkich krajach Unii Europejskiej wzrosły ceny jajek w związku z nowymi standardami klatek dla kur. Jak zauważył minister rolnictwa Marek Sawicki: „Za wygodę kury nie zapłaci kogut, tylko konsumenci”. Opinia ta powtórzona została w Internecie prawie 50 razy, ale nie wszystkich internautów przekonała: „Czyli znów ktoś robi coś za moje (nasze) pieniądze i na moim portfelu odbija sobie własny wydatek, którego de facto nie poniesie! Dlaczego hodowcy podnoszą ceny? Nie są w stanie zrezygnować z części zysku? Przecież to nie mój problem- dlaczego ja mam płacić za modernizację kurnika? (…) O ile jestem w stanie zrozumieć np. podwyżkę cen biletów komunikacji miejskiej, bo trzeba wymienić tabor- w końcu m.in. i ja będę tym nowym taborem popylać, to w przypadku nieuzasadnionej jak dla mnie podwyżki niemałych i tak cen żywności- cholera mnie jasna bierze”; „Szczerze - mało mnie obchodzi, kto ile na tym zarabia, bo i tak na końcu tego łańcucha jestem ja jako symboliczny konsument. I to ja płacę za nowe kurniki hodowcy i nowego mercedesa pana handlarza...”. Wzrost cen jajek jest tematem pojawiającym się w mediach od początku roku, ale to w marcu cieszył się największą popularnością: w ciągu trzech miesięcy pojawiło się prawie 380 informacji o podwyżkach, z czego prawie wszystkie przypadają na marzec. W marcu pojawiły się też najciekawsze tytuły internetowych artykułów: „Jajeczne szaleństwo”, „Jajka idą na rekord” czy „Szok w skorupce”. Drugim powodem podwyżek, zarówno według specjalistów, jak i internautów, jest zbliżająca się Wielkanoc: „Do świąt jeszcze miesiąc prawie, ale jest okazja, żeby już podnieść ceny, podniosą przez ten miesiąc jeszcze kilka razy, a ludzie kupią co maja zrobić. Ja ostatnio 8zł płaciłam na rynku, ale to ekologiczne. Jak jeden pan przede mną zapytał dlaczego tak drogo, to babka sprzedająca jajka powiedziała, ze jak mu za drogo to, żeby... wysiedział sobie sam”.
Nie tylko w Polsce takie jaja
Podwyżki cen dotknęły nie tylko Polaków. Media informowały o sytuacji na rynkach jajek we wszystkich krajach UE, zwłaszcza u Czechów – o których napisano ponieważ zaczęli kupować jajka w Cieszynie, o Bułgarii, która liczyła na import jajek z Polski oraz o Niemcach, których także objęły podwyżki.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)