eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMediaWielkanoc 2012: jajka w Internecie

Wielkanoc 2012: jajka w Internecie

2012-03-30 11:31

Wielkanoc 2012: jajka w Internecie

Polszczyzna z jajem © fot. mat. prasowe

Jajka są najbardziej charakterystycznym elementem Wielkanocy w Polsce. Wchodzą w skład niemal wszystkich świątecznych potraw i przeżywają swoje pięć minut jako pisanki. Ale jeszcze nigdy nie były tak cenne jak w tym roku - ku utrapieniu portfeli konsumentów. W polszczyźnie na szczęście są wszechobecne bez względu na koszt. Jaki jest "wizerunek" jaj w Internecie i czy internauci chętnie płacą za modernizację kurników? - odpowiedzi na te pytania szukał Instytut Monitorowania Mediów w ramach projektu Kompas Social Media.

Przeczytaj także: Internet a rekrutacja do przedszkoli

Wielkanoc to czas najbardziej widowiskowego tryumfu jajek, ale warto zauważyć, że są one produktem z ugruntowaną pozycją w polskich jadłospisach przez cały rok. Z analizy materiałów internetowych przeprowadzonej przez Instytut Monitorowania Mediów, wynika, że w ciągu pierwszego kwartału 2012 roku pojawiło się ponad 36 tys. wpisów na temat jajek. Pisanek dotyczyło 3,1 tys. publikacji, 2,1 tys. razy napisano o jajkach w kontekście diet i odchudzania. Wynik dla świątecznych przepisów na potrawy z jaj: 630 publikacji, nie wypada w tym porównaniu imponująco.

Za wygodę kury nie zapłaci kogut, tylko konsumenci

We wszystkich krajach Unii Europejskiej wzrosły ceny jajek w związku z nowymi standardami klatek dla kur. Jak zauważył minister rolnictwa Marek Sawicki: „Za wygodę kury nie zapłaci kogut, tylko konsumenci”. Opinia ta powtórzona została w Internecie prawie 50 razy, ale nie wszystkich internautów przekonała: „Czyli znów ktoś robi coś za moje (nasze) pieniądze i na moim portfelu odbija sobie własny wydatek, którego de facto nie poniesie! Dlaczego hodowcy podnoszą ceny? Nie są w stanie zrezygnować z części zysku? Przecież to nie mój problem- dlaczego ja mam płacić za modernizację kurnika? (…) O ile jestem w stanie zrozumieć np. podwyżkę cen biletów komunikacji miejskiej, bo trzeba wymienić tabor- w końcu m.in. i ja będę tym nowym taborem popylać, to w przypadku nieuzasadnionej jak dla mnie podwyżki niemałych i tak cen żywności- cholera mnie jasna bierze”; „Szczerze - mało mnie obchodzi, kto ile na tym zarabia, bo i tak na końcu tego łańcucha jestem ja jako symboliczny konsument. I to ja płacę za nowe kurniki hodowcy i nowego mercedesa pana handlarza...”. Wzrost cen jajek jest tematem pojawiającym się w mediach od początku roku, ale to w marcu cieszył się największą popularnością: w ciągu trzech miesięcy pojawiło się prawie 380 informacji o podwyżkach, z czego prawie wszystkie przypadają na marzec. W marcu pojawiły się też najciekawsze tytuły internetowych artykułów: „Jajeczne szaleństwo”, „Jajka idą na rekord” czy „Szok w skorupce”. Drugim powodem podwyżek, zarówno według specjalistów, jak i internautów, jest zbliżająca się Wielkanoc: „Do świąt jeszcze miesiąc prawie, ale jest okazja, żeby już podnieść ceny, podniosą przez ten miesiąc jeszcze kilka razy, a ludzie kupią co maja zrobić. Ja ostatnio 8zł płaciłam na rynku, ale to ekologiczne. Jak jeden pan przede mną zapytał dlaczego tak drogo, to babka sprzedająca jajka powiedziała, ze jak mu za drogo to, żeby... wysiedział sobie sam”.

Nie tylko w Polsce takie jaja

Podwyżki cen dotknęły nie tylko Polaków. Media informowały o sytuacji na rynkach jajek we wszystkich krajach UE, zwłaszcza u Czechów – o których napisano ponieważ zaczęli kupować jajka w Cieszynie, o Bułgarii, która liczyła na import jajek z Polski oraz o Niemcach, których także objęły podwyżki.

 

1 2

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: