Wskaźnik optymizmu III 2012
2012-04-02 12:35
Wskaźnik Ipsos © fot. mat. prasowe
Przyszła wiosna, a z nią poprawa nastrojów Polaków. Obserwowany od listopada 2011 roku spadek nastrojów konsumenckich Polaków został, przynajmniej chwilowo, przełamany. Jeszcze w lutym mierzony przez Ipsos Wskaźnik Optymizmu Konsumentów obniżał się, osiągając poziom 73,3 pkt. Obecny Wskaźnik Optymizmu jest na poziomie 77 punktów i jest to jego najwyższy poziom od listopada 2011 roku.
Przeczytaj także: Wskaźnik optymizmu II 2012
Według marcowego sondażu Ipsos, 22% Polaków uważa, że sprawy naszego kraju zmierzają w dobrym kierunku, co stanowi wzrost o 3 punkty procentowe w stosunku do ubiegłego miesiąca. Co mogło wpłynąć na tę poprawę?W okresie od ostatniego pomiaru nie nastąpiły żadne nowe polityczne czy ekonomiczne zawirowania, które mogłyby negatywnie wpływać na nasz optymizm. Wskaźniki makroekonomiczne (takie jak wzrost wskaźnika bezrobocia) odczuwalne mogą być dopiero w średnim i długim horyzoncie czasowym (a i tak poziom bezrobocia cechuje sezonowość i jego obniżenie w okresie wiosenno-letnim).
Na poprawę nastrojów może mieć pewien wpływ okres wiosenny, wskazuje na to analiza historyczna WOK. Jeśli przeanalizować wstecz wyniki tego prowadzonego od 20 lat pomiaru, można powiedzieć, że w ostatnim dwudziestoleciu okres wiosenny był niemal zawsze okresem stabilnych lub poprawiających się nastrojów, zaś spadki w tym czasie pojawiały się bardzo rzadko.
Co warte odnotowania, w marcu wzrost zanotowały wszystkie wskaźniki składowe WOK. Ocena Klimatu Gospodarczego w stosunku do poprzedniego miesiąca poprawiła się o bez mała 7 pkt (uzyskując wynik 64,3 pkt), a Wskaźnik Bieżący, odnoszący się zarówno do oceny obecnej sytuacji krajowej gospodarki, jak i sytuacji materialnej gospodarstw domowych, wzrósł o 5 pkt (osiągając poziom 66 pkt). Jakkolwiek połowa Polaków jest zdania, że sytuacja gospodarcza w Polsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy pogorszyła się, to jednak w stosunku do pomiaru lutowego odsetek pesymistów uległ zmniejszeniu aż o 5 punktów procentowych. Dodatkowo zmniejszeniu uległ odsetek badanych obawiających się o naszą gospodarkę i jej stan w ciągu najbliższych 12 miesięcy: w marcu 40% Polaków obawiało się pogorszenia podczas gdy w lutym odsetek ten wynosił 45%. 11% z nas wierzy w poprawę gospodarczą (8% w lutym).
Pozytywnym sygnałem jest również wzrost wskaźnika Skłonności do Zakupów, który uzyskał wynik 86 pkt (różnica w porównaniu do zeszłego miesiąca wyniosła +2 pkt). Dodatkowym bodźcem sprzyjającym zakupom może być informacja, że zwiększył się odsetek Polaków deklarujących poprawę sytuacji finansowej w ich gospodarstwach domowych. W lutym możliwość odkładania pieniędzy deklarowało 8% badanych, w marcu odsetek ten osiągnął poziom 12%.
Wszystkie te dobre informacje przekładają się na wzrost następnego z obserwowanych wskaźników: Wskaźnika Oczekiwań względem przyszłości. W stosunku do zeszłego miesiąca, wzrósł on o ponad 5 pkt (osiągając poziom 82,4). Optymistyczne patrzenie w przyszłość powoduje, że mniej obawiamy się bezrobocia. W porównaniu do lutowego pomiaru wzrósł odsetek Polaków twierdzących, że bezrobocie będzie spadać (w lutym takiego zdania było 6% z nas, obecnie 9%).
fot. mat. prasowe
Wskaźnik Ipsos
Informacja o badaniu:
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 9 a 15 marca 2012 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1010 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Przeczytaj także:
Wskaźnik optymizmu XII 2013
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)