Mapa Rynku Pracy - Styczeń 2005
2005-03-15 01:07
Przeczytaj także: Mapa Rynku Pracy - Grudzień 2004
Czwartą pozycję obroniła branża finansów i bankowości – liczba ogłoszeń z niej pochodzących także wzrosła o 98 ofert. Na piąte miejsce spadły usługi, co nie znaczy, że zmalała liczba ogłoszeń, które zamieścili pracodawcy działający w tym sektorze. Przeciwnie – tu pojawiło się także więcej ofert w prasie, choć wzrost nie był już tak spektakularny jak w powyższych branżach i wyniósł 57 ogłoszeń. Sektor usługowy trzyma się mocno i sygnalizuje coraz lepsze oceny dotyczące koniunktury.
Wzrost odnotowały także branża FMCG oraz farmacja. W obu tych sektorach liczba ofert zwiększyła się o 53. Warto zauważyć, że w przypadku tej drugiej branży ukazało się dwukrotnie więcej ogłoszeń niż w grudniu.
Więcej ogłoszeń niż przed miesiącem zamieściły także motoryzacja, hotelarstwo i gastronomia oraz edukacja.
Branżami, w których w styczniu można było zaobserwować pewien zastój w rekrutowaniu nowych pracowników były budownictwo i elektronika. Liczba ofert z nich pochodzących kształtowała się na poziomie zbliżonym do grudniowego. Wpływa na to zapewne przerwanie na zimę inwestycji budowlanych.
Stanowiska
W styczniu 2005 zanotowano rekordową liczbę ogłoszeń skierowanych do pracowników sprzedaży – było ich ponad tysiąc (1122), a w porównaniu z ubiegłym miesiącem był to wzrost o 400 ofert. Styczeń jest miesiącem, w którym zazwyczaj rekrutuje się więcej sprzedawców – ponieważ następuje wymiana pracowników, którzy nie osiągnęli założonych planów sprzedaży w ubiegłym roku. Jednak tak duże zainteresowanie pracodawców zatrudnianiem sprzedawców może być sygnałem, że firmy mają coraz lepsze przewidywania na przyszłość i planują znaczny wzrost sprzedaży swoich produktów.
W omawianym miesiącu ponownie pojawiło się dużo ofert przeznaczonych dla pracowników finansów i bankowości. W grudniu wystąpił ich chwilowy spadek spowodowany zamykaniem przez firmy roku rozliczeniowego, ale w styczniu liczba ofert dedykowanych tej grupie zawodowej zwiększyła się o 132 ogłoszenia.
W styczniu mogliśmy obserwować bardzo duże zainteresowanie pracodawców rekrutowaniem pracowników działów marketingu. Pojawiło się o 122 ofert więcej dla tej grupy zawodowej. Cały ubiegły rok nie był najlepszym czasem dla szukania pracy przez „marketingowców” – liczba ofert nie była spektakularnie duża. Dobry styczniowy wynik, może sygnalizować początek boomu na pracowników marketingu. Mogą mieć na niego wpływ dobre wyniki finansowe firm za ubiegły rok. Być może zamierzają one ponownie inwestować w reklamę i poszerzanie udziałów w rynku poprzez rozpoznawalność marki. Stąd duże zapotrzebowanie na specjalistów ds. marketingu oraz PR.
fot. mat. prasowe
Miejsca pracy czekały w styczniu na pracowników administracyjnych (asystentek, sekretarek, office managerów, prawników). Liczba wakatów wzrosła o 53 w porównaniu z poprzednim miesiącem. Wzrost liczby ogłoszeń zanotowały wolne zawody (o 19 więcej), logistyka (o30 więcej), HR i ubezpieczenia (wzrost po 25 ogłoszeń).
1 2
oprac. : M. Balwin, U. Czaplarska / Hudson Global Resources