PKPP Lewiatan: Czarna Lista Barier 2012
2012-04-11 11:51
Przeczytaj także: PKPP Lewiatan: Czarna Lista Barier 2011
W ocenie PKPP Lewiatan problemy związane ze sposobem funkcjonowania rejestru klauzul abuzywnych prowadzonego przez Prezesa UOKIK powodują, że istnieje pilna potrzeba wypracowania optymalnych i nadających się do realizacji w praktyce usprawnień działania rejestru. Rzecz jasna, kierunek zmian zależy od sposobu interpretacji obecnie obowiązujących przepisów. W ocenie PKPP Lewiatan, szereg istotnych modyfikacji można wprowadzić bez konieczności zmian systemowych. Mając to na uwadze, poniżej przedstawiamy postulaty PKPP Lewiatan:
Postulaty PKPP Lewiatan:
- Należy wyraźnie określić w ustawie to, co obecnie wynika jedynie z najnowszego orzecznictwa Sądu Najwyższego, a mianowicie, że wyroki wydawane przez SOKIK w ramach procedury określonej w przepisach art. 47936 – 47945 k.p.c. i następujący wpis klauzuli abuzywnej do rejestru nie wyklucza tejże klauzuli z obrotu cywilnoprawnego (konsumenckiego) i nie ma bezpośredniego przełożenia na indywidualne stosunki obligacyjne. Innymi słowy, przepisy k.c. lub k.p.c. w sposób precyzyjny winny regulować kwestię skutku wpisu, który w naszej ocenie nie powinien mieć bezpośredniego przełożenia na indywidualne stosunki obligacyjne z konsumentami. Ewentualna sankcja w postaci bezskuteczności (ew. nieważności) konkretnych postanowień umowy (postanowień wzorców umów) winna następować dopiero w wyniku kontroli incydentalnej, a zatem na tle konkretnej sprawy między oznaczonymi stronami sporu. Konkludując, – najnowsza jak się wydaje – linia orzecznicza Sądu Najwyższego winna znaleźć swoje jasne i precyzyjne odzwierciedlenie normatywne.
- Wprowadzenie obowiązku sporządzania przez SOKIK uzasadnień do wydawanych wyroków.
- Proponuje się, ażeby od chwili wpisu danej klauzuli do Rejestru istniał pewien „okres przejściowy” umożliwiający przedsiębiorcom z jednej strony zapoznanie się z wpisem, z drugiej zaś ewentualne wyeliminowanie podobnych zapisów z przygotowanych przez niego wzorców umów. Rozwiązanie to wydaje się logiczne, słuszne i w praktyce nie będzie uszczuplać praw i interesów konsumentów.
- Wprowadzenie procedury wykreślania przez z rejestru klauzul zdezaktualizowanych.
- Propozycja wprowadzenia klasyfikacji klauzul wpisanych do rejestru: Pewnym problemem w korzystaniu z Rejestru jest natomiast jego nieprzejrzystość w takim zakresie, że de facto jednego zagadnienia dotyczy często kilka pozycji w Rejestrze. Dobrym rozwiązaniem byłoby umieszczanie tego rodzaju klauzul w jednym miejscu – klauzuli głównej, która jako pierwsza dotyczyła danego tematu wraz z odnośnikiem do kolejnych klauzul, które tego samego tematu dotyczą. Jeżeli bowiem różnice pomiędzy tymi klauzulami to najczęściej kwestia gramatyki czy składni – umieszczanie takich klauzul w rejestrze osobno prowadzi właśnie do nieprzejrzystości rejestru.
Bariery usunięte w 2011 r.
-
Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych
- nastąpiła implementacja Dyrektywy 2007/64/WE z dnia 13 listopada 2007 r. o usługach płatniczych w ramach rynku wewnętrznego (PSD) do polskiego porządku prawnego
-
Zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych
- wprowadzono regulacje podatkowe, które umożliwiają zawieranie umów leasingu z konsumentami.
Do pobrania:
Przeczytaj także:
PKPP Lewiatan: Czarna Lista Barier 2015
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)