Polscy konsumenci zmieniają zwyczaje
2012-04-11 13:34
Ocena zmiany sytuacji w kraju i w gospodarstwie domowym © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Polacy a sztuczne dodatki do żywności
Raport Polska Oszczędna przygotowany przez Millward Brown SMG/KRC powstał na podstawie badań porównawczych realizowanych w latach 2009-12 na próbach ogólnopolskich. Pokazuje on, że konsumenci coraz ostrożniej traktują zarówno codzienne zakupy, jak i inwestycje.Wyniki raportu pokazują, że 71% konsumentów w Polsce jest nastawionych na oszczędzanie. Ta tendencja jest reakcją głównie na coraz częstsze wrażenie, że indywidualna sytuacja materialna pogarsza się. Polacy najbardziej obawiają się wzrostu cen produktów, wzrostu kosztów utrzymania i, jako ich konsekwencji, pogorszenia standardu życia. Sytuacja ta jest tym bardziej dotkliwa, że starania o podwyższenie standardu, jakości życia było jednym z wyznaczników trendów konsumenckich lat 90-tych i początku 2000-ych.
fot. mat. prasowe
Ocena zmiany sytuacji w kraju i w gospodarstwie domowym
Konsumenci poszukują oszczędności głównie w postaci „polowania” na promocje, poszukiwania najniższych cen. Okazuje się, że cena nie musi być już jednoznacznym symbolem jakości, a więc mogę kupić produkt tańszy, który w moim odczuciu jest mimo to wysokiej jakości. Jednym z najwyraźniej obserwowalnych trendów ostatnich lat jest w dużym tempie rosnąca rola dyskontów w zwyczajach zakupowych oraz marek własnych. Marki własne, początkowo, traktowane czysto produktowo i kupowane ze względu na cenę stają się coraz częściej nośnikiem jakości i wizerunku.
fot. mat. prasowe
Obawy społeczne
fot. mat. prasowe
Podejście do zakupów
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)