Konsumeryzacja IT szansą CIO?
2012-04-17 10:55
HP przedstawił wyniki badania przeprowadzonego przez Economist Intelligent Unit (EIU), dotyczącego konsumeryzacji technologii informatycznych w biznesie - czyli korzystania z urządzeń i aplikacji konsumenckich w miejscu pracy. Wyniki pokazują, że zjawisko konsumeryzacji nie jest tak niepokojące dla kierowników IT i szkodliwe dla biznesu, jak do tej pory sądzono. Znacznie wyolbrzymione są też różnice w stopniu wykorzystania i znajomości technologii w przedsiębiorstwach przez pracowników z pokolenia Y i ich zwierzchników.
Przeczytaj także: Trend BYOD ma znaczący wpływ na firmy
Do tej pory powszechna była opinia, że biznes nie nadąża za procesem konsumeryzacji i wynikającymi z niego rosnącymi oczekiwaniami pracowników wobec możliwości korzystania z własnych urządzeń w celach służbowych. Jednocześnie szefowie działów informatycznych i kadra zarządzająca często niepokoją się, że zjawisko konsumeryzacji jest powodem powiększającej się luki pomiędzy oczekiwaniami pracowników wobec środowiska technologicznego, z którym mają do czynienia w pracy a realnymi możliwościami firmy, co z kolei może mieć negatywny wpływ na efektywność przedsiębiorstwa. Powszechnie funkcjonuje też przekonanie, że pokolenie Y wykazuje się znacznie lepszą znajomością technologii i wykorzystuje jej możliwości w większym stopniu niż starsze pokolenie.Tymczasem przygotowany na zlecenie HP raport Economist Intelligent Unit (EIU) zatytułowany „Great Expectations or Misplaced Hopes? Perceptions of Business Technology in the 21st Century" wykazuje, że większość ankietowanych spośród 500 przedstawicieli kadry zarządzającej w firmach z 20 branż na rynku EMEA (Europa, Środkowy Wschód i Afryka) nie widzi zagrożenia w dysproporcjach znajomości technologii między pracownikami różnego szczebla. Co więcej, według nich to właśnie osoby decyzyjne cechuje lepsza znajomość nowoczesnych technologii niż pracowników szeregowych, reprezentujących pokolenie Y, któremu nowe technologie towarzyszą w życiu od urodzenia. 51 proc. ankietowanych menedżerów ocenia, że ich szefowie IT mogą poszczycić się większą wiedzą z zakresu nowych technologii i potrafią przekuć ją na korzyści biznesowe dla firmy lepiej niż pracownicy generacji Y.
„Występuje pewna różnica w znajomości technologii, ale jej znaczenie jest przeszacowane" – mówi Denis McCauley, dyrektor Global Technology Research w EIU. „Generacja Y dobrze zna najnowsze urządzenia IT, ale brak jej wiedzy na temat wykorzystania technologii w biznesie”. Według badania EIU w przedsiębiorstwach, w których wyższy szczebel zarządzający dobrze zna możliwości nowych technologii, osiągany zysk jest co najmniej 20 proc. wyższy niż w innych firmach.
Z raportu wynika również, że konsumeryzacja zamiast stanowić zagrożenie, może zmienić oczekiwania pracowników względem działu IT, a w efekcie przyczynić się do zmiany roli CIO w organizacji. Rosnące wymagania pracowników wobec IT powodują, że szefowie działów informatycznych muszą otworzyć się na innowacyjne rozwiązania, aby korzystanie z technologii informatycznych nie tylko było podobnie łatwe, jak choćby używanie narzędzi społecznościowych, ale również podnosiło efektywność ich pracy, a tym samym całego przedsiębiorstwa.
„Konsumeryzacja stanowi dużą szansę dla CIO” – twierdzi Piotr Orłowski CIO, DHL Express Central Europe. – „Odpowiednie zastosowanie nowych technologii może przynieść organizacji szereg korzyści, takich jak wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, a w efekcie zdobycie nowych rynków czy przyciągnięcie nowej grupy klientów.”
Aż 84 proc. badanych przyznało, że inwestycje technologiczne w ich firmach przynoszą większe korzyści niż to zaplanowano. Niewiele mniej osób (78 proc.) powiedziało to samo o projektach technologicznych mających na celu redukcję kosztów. Przedstawiciele szybko rozwijających się firm, których zysk wzrósł co najmniej o 20 proc. w stosunku do poprzedniego roku, przyznają, że jedna czwarta projektów IT wdrożonych w ich przedsiębiorstwach przewyższyła oczekiwania, z kolei nie spełniło ich jedynie 5 proc.
Przeczytaj także:
Udostępnianie plików online zagrożeniem dla firm
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
urządzenia przenośne, konsumeryzacja, konsumeryzacja IT, urządzenia mobilne, badania przedsiębiorstw, badania firm
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)