Employer branding wewnątrz firmy
2012-04-19 14:07
Dbając o wizerunek firmy, skupiamy się bardziej na promocji zewnętrznej, zapominając o naszym najważniejszym elemencie, czyli pracownikach. To oni dostarczają nam najcenniejszych informacji o funkcjonowaniu organizacji. Może warto czasem zapytać ich o mocne i słabe strony firmy, oczekiwania oraz wizje dotyczące przyszłości.
Przeczytaj także: Dlaczego warto inwestować w employer branding?
Employer building wewnętrznyJak wynika z badań Najlepszych Pracodawców, coraz częściej głównym kryterium wyboru miejsca pracy staje się wiarygodność pracodawcy. W tej kwestii przełożony jest oceniany pod względem wywiązywania się z obietnic czy jakości komunikacji interpersonalnej. Przy odrobinie zaangażowania ze strony kadry pracownik może poczuć się członkiem organizacji, a wtedy jego ewentualna decyzja o odejściu z pewnością nie będzie pochopna. Zainteresowanie pracą innych można wykorzystać również w roli narzędzia motywacyjnego. Jak wiadomo, zarówno pochwała jak i krytyka, wpływa na to, że pracownik czuje się zauważony. Równie wielkie znaczenie ma sprawna komunikacja, informowanie o zmianach, celach, czy zasadach pracy.
Nie należy się jednak oszukiwać, że nadal największe znaczenie w budowaniu wizerunku pracodawcy ma wysokość wynagrodzenia oraz wszelakich świadczeń pozapłacowych. Na znaczeniu zyskują dodatkowe bonusy i premie finansowe. Jednak coraz więcej firm sięga po bardziej alternatywne formy wynagrodzenia. Warto sprawdzić jakie potrzeby mają nasi pracownicy. Może zamiast premii lepiej ufundować kurs języka obcego, a młode matki z pewnością doceniłyby fakt organizacji przedszkola firmowego, bądź dopłaty do placówki prywatnej. Wszystkie bardziej osobiste działania pomogą utrzymać wartościowych pracowników, a zarazem podbudować ocenę firmy w ich oczach.
Korzyści płynące z dbania o pozytywny wizerunek pracodawcy wewnątrz firmy, to z pewnością zmniejszenie fluktuacji, wzrost odpowiedzialności za pracę, sprawniejsza komunikacja. W konsekwencji nasze starania będą miały swoje odzwierciedlenie w zwiększeniu zainteresowania klientów.
Mała firma kontra korporacja
Mniejsze przedsiębiorstwa, nie wyprowadzając strategii employer branding, tłumaczą się, iż nie są w stanie wygrać z wielkimi korporacjami przeznaczającymi znaczną część kapitału na działania promocyjne. Należy wziąć jednak pod uwagę fakt, że praca w start-upie bądź w rodzinnej, kameralnej firmie daje większe możliwości tworzenia czegoś indywidualnego oraz prawo głosu w sprawach funkcjonowania organizacji. Wraz z rozwojem całego przedsiębiorstwa można także na bieżąco zdobywać nowe doświadczenia i umiejętności.
Niestety kandydatów mimo wszystko należy czymś przyciągnąć. W tym wypadku powinniśmy postawić na atrakcyjny opis oferowanego stanowiska pracy oraz podkreślenie naszych niepowtarzalnych cech. Jako mała, rozwijająca się firma jesteśmy zmuszeni wykreować sobie wiarygodność oraz obraz stabilnego zatrudnienia. Pomoże nam w tym niezaprzeczalnie profesjonalna strona internetowa, współpraca z lokalnymi organizacjami, mediami oraz pełna transparentność. Odpowiednio przedstawione zalety bez naszego udziału zostaną rozpowszechnione wśród lokalnej społeczności. Niestety musimy liczyć się z tym, że wtedy wszystkie potknięcia również zostaną zauważone, ale przecież do takich nie możemy dopuścić.
Employer branding to nie tylko jeden cel poparty pojedynczym działaniem. Wręcz przeciwnie - to żmudny, długotrwały proces przynoszący wymierne korzyści. Sprawnie przeprowadzony skutkuje zwiększeniem napływu aplikacji podczas rekrutacji i poza nią, co pozwoli zmniejszyć koszty naboru. Wzrost motywacji pracowników i częstsze utożsamianie się z firmą usprawni prace i komunikację. Wszystko to stworzy pozytywny odbiór naszej organizacji na zewnątrz, przyciągając wykwalifikowanych menedżerów, ambitnych kandydatów i chętnych do współpracy partnerów. Stąd też jedyne, co w tej sytuacji pozostaje do zrobienia to analiza wizerunku, działania promujące markę, a na koniec rozpowszechnienie naszych atutów.
Przeczytaj także:
4 ważne aspekty employer brandingu
oprac. : Monika Kremblewska / YPI Consulting
Więcej na ten temat:
employer building, employer branding, wizerunek pracodawcy, budowanie wizerunku firmy, budowanie wizerunku pracodawcy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)