Branża motoryzacyjna a wydatki na reklamę radiową
2012-04-19 09:40
Udział mediów w wydatkach reklamowych firm motoryzacyjnych © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Wydatki na reklamę radiową 2011
Niektórzy marketerzy wydawali jednak na kampanie radiowe nawet połowę swojego budżetu reklamowego (dane cennikowe netto, źródło: Kantar Media). Radio miało kilkukrotnie większy udział w motoryzacyjnym torcie reklamowym od gazet, kina czy outdooru.Spośród dealerów samochodowych najwięcej w ub.r. w radiu wydał Fiat – cennikowo 33,6 mln zł, co stanowiło 1/4 budżetu reklamowego tego marketera. Renault Polska wydało 22,7 mln zł, a Mercedens-Benz – 21,3 mln zł.
„Radio jest w dużej mierze wykorzystywane przez nas w kampaniach promocyjnych Renault oraz w reklamach produktowych zawierających konkretną ofertę dla poszczególnych modeli marki” – mówi Grzegorz Paszta, rzecznik prasowy Renault Polska.
fot. mat. prasowe
Udział mediów w wydatkach reklamowych firm motoryzacyjnych
Citroën Polska wydał cennikowo w ub.r. w radiu 16,1 mln zł, czyli prawie co czwartą złotówkę przeznaczona na reklamę. „Z radia korzystamy w kampaniach bardzo często, w tym roku było ono użyte we wszystkich naszych akcjach reklamowych” – deklaruje Magdalena Redestowicz, specjalista ds. reklamy w Citroën Polska.
Branża motoryzacyjna najchętniej reklamuje w radiu auta osobowe – na ich promocję przeznaczono w ub.r. blisko 148 mln zł i było to prawie 15 proc. wydatków na reklamę produktów z tej kategorii we wszystkich mediach. Fiat wydał na promocje samochodów osobowych 19,8 mln zł, Citroën – 15,1 mln zł, a Toyota Motor Poland – 12,9 mln zł.
fot. mat. prasowe
Najwięksi reklamodawcy radiowi 2011
Dla branży motoryzacyjnej podstawową wadą radia jest brak obrazu, a więc brak możliwości prezentacji modeli. To ważne m.in. podczas komunikacji na temat nowych modeli samochodów. Tu jednak można właśnie wykorzystać bardzo wysoką synergię z innymi mediami, np. Internetem.
fot. mat. prasowe
Zasięg radia w samochodzie
Najczęściej słuchaczami radia w samochodach są mężczyźni (61,6 proc.), bo to oni częściej siadają za kierownicą niż kobiety. Największą grupę zawodową wśród osób słuchających radia w aucie stanowią dyrektorzy i przedstawiciele wolnych zawodów (20,2 proc.), robotnicy wykwalifikowani (19,3 proc.), pracownicy umysłowi (18,1 proc.) oraz właściciele firm (12,3 proc.). Natomiast największą kategorię wiekową stanowią dorośli – osoby w wieku 25-39 lat to 40,2 proc. wszystkich słuchaczy w samochodach. W tej grupie jest też najwyższy zasięg – 46,7 proc. jej przedstawicieli włącza radio w aucie.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)