Wdrożenie systemu ERP a zespół roboczy
2012-04-25 13:16
© fot. mat. prasowe
Nie sprzęt, nie procedury ani nie planowanie. Do porażek wdrożeń systemów ERP najczęściej prowadzi jakość współpracy konsultantów z informatykami firmowymi. Dlatego należy zwrócić baczną uwagę na relacje w zespole roboczym.
Przeczytaj także: Nadchodzi era „ERP przedmiotów”
Negatywne zjawiska związane z relacjami w zespole roboczym, które mają szczególny wpływ na zagrożenie projektu, dzielą się na (a) przekonania konsultantów o swojej roli i przebiegu procesu wdrażania, (b) brak umiejętności i biegłości konsultantów we wdrażaniu projektów, (c) brak umiejętności komunikacyjnych i empatycznych konsultantów w kontaktach z firmowymi informatykami, (d) wzajemne pogardliwe postrzeganie przez konsultantów i informatyków.Problemy z wdrażaniem często biorą się z niewłaściwych przekonań konsultantów co do swojej roli, zakresu odpowiedzialności i faktycznych zadań związanych z projektem. Sądzą oni m.in. że:
- każde działanie na prośbę kogoś z firmy klienta to dodatkowe działanie rozszerzające projekt, które miesza w harmonogramie, i które powinno być dodatkowo płatne – i mówią np. „Tego nie było w zatwierdzonym przez wszystkich planie wdrożenia. Jeśli już bardzo to chcecie, musimy to dodatkowo wycenić”,
- szczegóły informatyczne rozwiązania nie wymagają szczegółowych wyjaśnień – „Czemu wciąż o to pytają? Mieli na to czas w zeszłym miesiącu, na sesji planistycznej. Poza tym, każdy średnio rozgarnięty informatyk powinien to wiedzieć”,
- efektem każdego usprawnienia powinno być przede wszystkim działające rozwiązanie techniczne, które nie zawsze musi być w pełnej zgodności z rozwiązaniem organizacyjno-formalnym danej kwestii – „Skoro się zgodziliście, to skąd teraz te protesty? Poważni biznesmeni, pfff…”,
- użytkownicy do właściwej i wydajnej pracy nie potrzebują wiedzy fachowej z zakresu funkcjonowania systemu – „Nie jestem nauczycielem, jestem specjalistą od wdrażania”.
Konsultanci niekoniecznie mają pojęcie o rozwiązaniach technicznych stosowanych w projekcie. Nie można również z góry zakładać, że potrafią:
- określić jakie są ich działania, do jakiego celu prowadzą i jakie są ich konsekwencje,
- przekładać oferowanych przez nich zmian na konkretne wydatki i przyszłe koszty,
- adaptować swoich działań do sytuacji, wzbogacać stosowane metodyki,
- ocenić w jaki sposób zmienią się warunki pracy w firmie w wyniku wprowadzenia nowego rozwiązania,
- spojrzeć na system z punktu widzenia użytkownika.
Lider wdrożenia po stronie klienta powinien również dbać o to, by konsultanci i informatycy stali po tej samej stronie w zakresie technologii. Nie może być tak, że konsultanci są zwolennikami nowego systemu, a informatycy bronią systemu istniejącego. Konsultanci powinni poznać strukturę firmy, aby rozwiązanie, które wdrażają w miarę możliwości bezkolizyjnie wkomponować w to co już istnieje. Nie powinni również traktować informatyków jak przeszkodę w realizacji zadań. Współpraca nigdy nie będzie przebiegać pomyślnie, jeśli członkowie zespołu będą się wzajemnie postrzegać jako osoby zupełnie zbędne, które uważają, że wszystko wiedzą i nie potrzebują żadnej pomocy.
fot. mat. prasowe
Informacje pochodzą z książki „Zintegrowane systemy informatyczne” Jerzego Kisielnickiego, Małgorzaty Pańkowskiej, Henryka Sroki (redaktorzy naukowi) (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012).
Przeczytaj także:
Systemy klasy ERP docenione
oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)