Rynek reklamy w Polsce 2011 r.
2012-04-25 11:10
Reklama © Henry Bonn - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rynek reklamy w Polsce I-II kw. 2011 r.
fot. Henry Bonn - Fotolia.com
Najwięcej, bo 3,77 mld złotych wyniosły w minionym roku inwestycje w telewizji. Drugim najchętniej wykorzystywanym medium była prasa, w którą w tym roku zainwestowano 1,4 mld złotych. Trzecim pod względem wysokości nakładów reklamowych medium okazał się Internet, z inwestycjami 1,23 mld złotych netto. Następne w kolejności były radio (815 mln), reklama zewnętrzna (461 mln) oraz kino (92 mln zł). Większe wydatki niż w 2010 roku, w 2011 odnotowano w radio (wzrost o 25%), internecie (wzrost o 14%) oraz telewizji (wzrost 3,7%).
W 2011 liderem wydatków reklamowych był tradycyjnie sektor spożywczy, który jednak w porównaniu z ubiegłym rokiem obniżył swoje inwestycje w media (spadek o 7%). Kolejne największe sektory to Telekomunikacja (wzrost wydatków o 6%), Produkty Farmaceutyczne (wzrost o 18%), Higiena i Pielęgnacja (spadek o 3%), Handel (wzrost o 7%), Finanse (wzrost o 12%) oraz Motoryzacja (spadek o 1%).
I. Rynek ogółem
Dom mediowy MPG estymuje, że w 2011 roku całkowita wartość rynku reklamowego wyniosła 7,78 mld złotych netto. Oznacza to, że w porównaniu z rokiem 2010 roku nastąpił wzrost o 2,3%. Powodem tak niewielkiego wzrostu są w dużej mierze wyniki samego czwartego kwartału, kiedy to same wydatki na telewizję spadły o 5% , obniżając znacząco roczny wynik dla całego rynku.
W porównaniu z rokiem 2010, wydatki najbardziej wzrosły w radiu i w Internecie. Wydatki na promocję online wzrosły w porównaniu z poprzednim rokiem o 14% i sięgnęły poziomu 1,23 mld złotych netto. Wydatki na reklamę w radio wyniosły w 2011 815 mln, co stanowi kwotę o 25% wyższą niż w 2010. Tak duży wzrost inwestycji w radio jest spowodowany przede wszystkim znaczącymi podwyżkami cenników w tym medium, które miały miejsce kilkukrotnie w ciągu ubiegłego roku.
Jak co roku, także w 2011 największą część inwestycji reklamowych stanowiły wydatki na telewizję. W 2011 roku wyniosły one 3,77 mld złotych netto co jest wartością o 3,7% większą niż w 2010 roku. Wzrost nakładów na reklamę w telewizji miał miejsce przede wszystkim w pierwszym półroczu 2011 roku. W drugiej części roku inwestycje w to medium były o 5% mniejsze niż w analogicznym okresie roku 2010.
fot. mat. prasowe
Struktura wydatków rynku mediowego w 2011 roku
W przypadku reklamy prasowej w 2011 roku nakłady na promocję w magazynach wyniosły 784 mln złotych (o 12% mniej niż w 2010) zaś w gazety zainwestowano 616 mln złotych (o 8% mniej niż w 2010). Inwestycje w reklamę zewnętrzną są szacowane na 461 mln złotych, co oznacza 17% spadek w odniesieniu do roku 2010. W kino zainwestowano 92 mln, czyli o 25% mniej niż rok wcześniej. Należy jednak pamiętać o fakcie, że na estymację wartości reklamy w kinach wpływa brak monitoringu kin regionalnych, co może zaniżać ostateczną kwotę dla tego medium.
fot. mat. prasowe
Udział sektorów w wydatkach w 2011 roku
Jak już wspomniano mniejszy od oczekiwanego wzrost rynku jest spowodowany przede wszystkim słabszymi niż przewidywano wynikami czwartego kwartału. W tym okresie inwestycje we wszystkie media poza Internetem i radiem spadły. Największy (liczbowo, nie procentowo) spadek zaobserwowano na rynku telewizyjnym, jednak także spadki w pozostałych mediach obniżyły wynik całego roku. Sam czwarty kwartał 2011 roku był gorszy o około 15% w przypadku gazet, kina i magazynów, zaś w przypadku outdooru był to spadek sięgający aż osiemnastu procent.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)