eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyRynek reklamy w Polsce 2011 r.

Rynek reklamy w Polsce 2011 r.

2012-04-25 11:10

Przeczytaj także: Rynek reklamy w Polsce I-II kw. 2011 r.


Outdoor

fot. mat. prasowe

Struktura sprzedanych tablic wg rodzajów w 2011 roku

Jedynym rodzajem reklamy zewnętrznej, którego liczba tablic wzrosła są citylight’y


Rok 2011 okazał się okresem spadków dla branży reklamy zewnętrznej, w porównaniu z rokiem 2010 spadły nakłady na tę formę reklamy oraz liczba sprzedanych nośników. Należy tutaj przypomnieć o zawirowaniach w branży spowodowanych zmianami własnościowymi największych graczy i ich negatywnym wpływie na sprzedaż tablic. Oprócz tego liczba powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach reklamy zmniejszyła się o blisko trzy tysiące.

W stosunku do 2010 roku całościowy spadek liczby sprzedanych tablic wyniósł 2%, jednak w zależności od rodzaju przestrzeni reklamowej wartości ta była różna. Największy spadek wystąpił w odniesieniu do billboardów – ich liczba spadła o prawie 10%. Jedynym rodzajem reklamy zewnętrznej, którego liczba tablic wzrosła są citylight’y, których sprzedaż zwiększyła się w 2011 roku o 4% - jednak wzrost ten miał miejsce przede wszystkim w trzech pierwszych kwartałach 2011 roku. W ostatnim kwartale sprzedać citylight’ów była na tym samym poziomie co w czwartym kwartale 2010 roku.

Sektorami, które miały największy udział w liczbie sprzedanych tablic były: Handel (22%), Telekomunikacja (12%) oraz Media (11%). W stosunku do 2010 roku, dodatkowo zwiększył się o 1 p.p. udział reklamodawców z sektora handlowego oraz telekomunikacyjnego.

Kino

Pomimo wzrostu popularności kina liczba emisji reklam kinowych w 2011 roku spadła o prawie 9%. Największy liczbowo spadek dotyczył sektorów spożywczego oraz motoryzacyjnego.

Pomimo 2% spadku w odniesieniu do poprzedniego roku, sektor Żywność pozostał liderem pod względem liczby emisji reklam kinowych, zaraz potem znajdują się sektory Telekomunikacja oraz Media, Książki, CD i DVD.

III. Sektory


Podobnie jak w 2010 roku, w 2011 liderem wydatków na reklamę był sektor Żywność. Wskutek znaczącego ograniczenia budżetów telewizyjnych przez głównych reklamodawców sektora, w porównaniu z 2010 całościowe wydatki sektora spadły o 7%. Natomiast ze wszystkich siedmiu głównych sektorów najdynamiczniejszy wzrost inwestycji wystąpił w sektorze farmaceutyczny. Reklamodawcy z tego sektora zainwestowali więcej w każde z mediów co dało całościowy wzrost równy 18%. Znacząco wzrosły również inwestycje sektora finansowego, co stanowi efekt intensywnych kampanii z udziałem celebrytów promujących największych graczy na rynku bankowym. Warto wspomnieć również o dużym wzroście sektora handlowego, którego najwięksi reklamodawcy, właściciele popularnych sieci dyskontowych konkurowali o uwagę konsumentów w kampaniach telewizyjnych.

fot. mat. prasowe

Wydatki top 7 sektorów -2011 vs. 2010

Podobnie jak w 2010 roku, w 2011 liderem wydatków na reklamę był sektor Żywność


Zestawienie nakładów na poszczególne media w ramach sektorów pokazuje zależność, że im większe całościowe wydatki sektora tym wyższy udział telewizji. Zwłaszcza w sektorach, w których duże całościowe wydatki są sumą wydatków mniejszej liczby reklamodawców, (jak ma to miejsce w przypadku sektorów: spożywczego, telekomunikacyjnego oraz farmaceutycznego), duże budżety są lokowane w telewizji. Również istnienie kilku zdecydowanych liderów inwestycji reklamowych sprawia, że to te największe budżety (zawszy z dużym odsetkiem telewizji w media splicie) decydują o strukturze wydatków całego sektora.

Do pobrania:

Przeczytaj także: Rynek reklamy przed Euro 2012 Rynek reklamy przed Euro 2012

poprzednia  

1 2 3

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: