Koncepcja zarządzania przez odpowiedzialność cz.II
2012-04-26 13:59
Zarządzanie przez odpowiedzialność © FotolEdhar - Fotolia.com
Przeczytaj także: Koncepcja zarządzania przez odpowiedzialność cz.I
Motywy działania ludzkiego bywają różne. Tu chodzi o takie motywowanie, które buduje odpowiedzialność, o motywowanie pozytywne, korespondujące z ambicjami, zainteresowaniami, wartościami czy marzeniami człowieka. Chodzi o naprawdę podmiotowe traktowanie każdego członka zespołu, umożliwianie mu rozwoju, rozwijanie jego inicjatywy i umiejętności, wykorzystanie jego pozytywnej energii. Mówiąc inaczej, o to, by go nie blokować.Traktuję odpowiedzialność jako postawę społeczną, z której wyrasta optymalna postawa i zaangażowanie współpracowników dla realizacji misji organizacji, dla której pracują. Chodzi tu o zaangażowanie świadome, wynikające z poczucia odpowiedzialności - tego nieuchwytnego wewnętrznego „napędu”, który nie pozwala zaniedbać, nie dokończyć, zostawić własnemu losowi, „odpuścić”, poddać się, akceptować złą jakość, krzywdę lub nieprawidłowość.
W tym miejscu pragnę podzielić się trzema refleksjami.
Po pierwsze , jakże idealistyczna wydaje się taka wizja. Przecież niejeden szef okopuje się na swoim „stołku” w obawie, że ktoś z podległych mu współpracowników może go przegonić i pozbawić stanowiska. Nie stara się więc rozwijać członków swojego zespołu. To jest jedno z kryteriów rozpoznawania odpowiedzialnego szefa i odróżniania go od tych, którzy traktują swoją pracę i stanowisko jako przechowalnię, prywatę lub okazję do napełnienia kieszeni. Przecież postawa tych ostatnich ma „krótkie nogi”, a długofalowo wygra ten, kto dba o swoich ludzi.
fot. FotolEdhar - Fotolia.com
Zarządzanie przez odpowiedzialność
Po trzecie, jeśli chcemy podmiotowo traktować każdego członka zespołu, nasze podejście do podziału „owoców pracy” być może powinno się zmienić. To podmiotowe podejście kojarzy mi się z partnerstwem, a partnerstwo zakłada, że to, co wypracowaliśmy („owoce” naszej pracy) dzielimy wspólnie – nie po równo, ale wspólnie. To są już daleko idące wnioski, które mogą zmienić niejeden paradygmat obowiązujący w obecnej gospodarce wolnorynkowej.
Zarządzanie przez odpowiedzialność zdaje się sięgać dużo głębiej i być bardziej kompleksowym systemem (podejściem) zarządzania niż zarządzanie przez wyniki, przez cele czy zarządzanie zasobami. W istocie obejmuje ono i integruje wcześniejsze systemy zarządzania: jestem odpowiedzialny za cele, za zasoby, za informację i za wyniki.
W dzisiejszych czasach coraz częściej mówi się o odpowiedzialności organizacji biznesowej (CSR) – o odpowiedzialności „do wewnątrz”, czyli za ludzi, bezpieczeństwo pracy, procesy, jakość, stanowiska pracy, rentowność, a także o odpowiedzialności „na zewnątrz” – za środowisko naturalne, infrastrukturę w swoim otoczeniu, kontrakty z partnerami handlowymi, udział w wydarzeniach lokalnych, stosunki społeczne. Często są to rozważania wynikające z bieżących, krótkoterminowych spraw i problemów, niekoniecznie traktujące kwestie odpowiedzialności kompleksowo i głęboko.
oprac. : Aleksander Kisil / ASK Analizy Szkolenia Konsulting
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)