eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyPolacy a 1 procent podatku dla OPP

Polacy a 1 procent podatku dla OPP

2012-05-02 00:16

Polacy a 1 procent podatku dla OPP

Chęć skorzystania z odpisu © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Na początku funkcjonowania ustawa o OPP nie ułatwiała podatnikom dokonywania odpisów 1%. Musieli oni samodzielnie obliczyć, ile wynosił 1% ich podatku, a następnie osobiście dokonać przelewu tej kwoty na konto wybranej OPP i zaznaczyć to w zeznaniu podatkowym. Jednak uproszczenie procedury i likwidacja barier formalnych wydatnie przyczyniły się do wzrostu zainteresowania obywateli odpisami 1%. Liczba osób korzystających z tego mechanizmu rośnie z roku na rok - podaje raport TNS Polska.

Przeczytaj także: Ile wart jest 1% podatku?

fot. mat. prasowe

Chęć skorzystania z odpisu

10% respondentów nie przekaże 1% podatku

W oparciu o badanie możemy stwierdzić, że zdecydowana większość Polaków jest świadoma istnienia mechanizmu odpisów jednoprocentowych. To dobra informacja z punktu widzenia OPP. Jeśli jednak ta wysoka świadomość nie przekłada się na korzystanie z tego mechanizmu, to stawia przed OPP i całym trzecim sektorem poważne wyzwanie: jak przekonać świadomych już obywateli, że warto przekazywać 1% na rzecz OPP.

Po raz kolejny widzimy, że wśród osób samodzielnie rozliczających się z fiskusem odsetek deklarujących chęć dokonania odpisu jest bardzo wysoki (62% na pewno przekaże, a dalsze 21% być może przekaże). Jednak do wszelkich tego typu deklaracji należy podchodzić ostrożnie. W zeszłym roku tylko 38% uprawnionych faktycznie przekazało swój 1%, choć w badaniu przeprowadzonym przez TNS taką chęć wyraziło 57% rozliczających się samodzielnie.

fot. mat. prasowe

Aspekty wizerunkowe OPP

Ponad 3/4 Polaków uważa, że OPP dobrze wykonują swoją pracę

Możemy zatem założyć, że 2011 rok będzie kolejnym, w którym liczba obywateli dokonujących odpisów 1% wzrośnie. Jednak wzrost ten nie będzie tak spektakularny, jak w latach 2005-7. 1% odpisują przede wszystkim te osoby, które robiły to w przeszłości, znacznie mniej jest osób, które zdecydują się na to po raz pierwszy.

Wyniki sugerują, że kluczem do pozyskania większej liczby tych odpisów jest propagowanie wiedzy na temat działalności organizacji pożytku publicznego. Tylko 16% Polaków deklaruje, że wie o tych organizacjach dużo lub bardzo dużo. W tej grupie odsetek deklarujących chęć przekazania odpisów jest znacznie wyższy niż w grupie osób, które o OPP wiedzą bardzo mało lub wręcz nic. Jednak to właśnie ta grupa jest zdecydowanie największa (48% Polaków).

fot. mat. prasowe

Chęć skorzystania a wcześniejsze korzystanie

37% Polaków, którzy nigdy wcześniej nie wspomogli OPP, nie zrobi tego również w tym roku

Dzięki badaniu TNS Polska możemy też pójść krok dalej i odpowiedzieć na pytanie, jakie treści powinny być zawarte w komunikacji OPP. Poprosiliśmy respondentów, którzy zadeklarowali, że mają choćby niewielką wiedzę na temat OPP, by ocenili te organizacje w kilku wymiarach. Okazało się, że tym, co w największym stopniu różnicuje odsetek podatników skłonnych do przekazania 1%, jest przekonanie o tym, że organizacje te rzetelnie rozliczają się z powierzonych im pieniędzy.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: