Wskaźnik Optymizmu - III 2005
2005-03-20 00:01

© fot. mat. prasowe
Jak podała firma badawcza Ipsos w marcu kolejny raz z rzędu nastroje wśród konsumentów uległy pogorszeniu. Wskaźnik Optymizmu Kon-sumentów (WOK) obniżył swoją wartość o 1,26 pkt. i przyjmuje obecnie wartość 84,90 pkt.
Przeczytaj także: Wskaźnik Optymizmu - I 2005
Największy spadek, bo o blisko 6 punktów odnotowano w przypadku wskaźnika klimatu gospodarczego, którego wartość wynosi 73,16 pkt. Pomimo gorszych ocen sytuacji gospodarczej w kraju, więcej osób niż przed miesiącem jest przekonanych, że obecnie mamy dobry okres na zakupy dóbr trwałego użytku.Największy wpływ na pogorszenie nastrojów wśród konsumentów w marcu miały rosnące obawy przed wzro-stem bezrobocia. Coraz więcej Polaków jest zdania, że bezrobocie będzie w najbliższym czasie rosło. Z drugiej strony natomiast, coraz częściej wyrażamy przekonanie, że inflacja będzie spadać. Obecnie już tylko 15% Polaków jest zdania, że w najbliższym czasie możemy się spodziewać wzrostu inflacji.
fot. mat. prasowe
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK może przyjmować wartości od 0 do 200 punktów. Podstawą jego obliczania są odpowiedzi na pięć pytań zadawanych w sondażu Ipsos na zlecenie „Rzeczpospolitej”. Ostatnie badanie przeprowadzono między 4 a 7 marca 2005 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1006 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Statystyczny błąd oszacowań dla tej liczebności pozostaje nie większy niż (+/-) 3,2% na poziomie ufności 0,95.
Przeczytaj także:
Wskaźnik optymizmu XII 2013
![Wskaźnik optymizmu XII 2013 [© ra2 studio - Fotolia.com] Wskaźnik optymizmu XII 2013](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Wskaznik-Optymizmu-Konsumentow/Wskaznik-optymizmu-XII-2013-129827-150x100crop.jpg)
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
nastroje społeczne, WOK, Wskaźnik Optymizmu Konsumentów, wskaźnik klimatu gospodarczego