Sklepy online z elektroniką a prawa konsumentów
2012-05-10 13:35
Sklepy online z elektroniką © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Kupujący online słabo znają prawa konsumentów
fot. mat. prasowe
Sklepy online z elektroniką
Najczęstsze klauzule niedozwolone
Większość postanowień niedozwolonych zawartych w badanych regulaminach, dotyczy kwestii szczególnie ważnych w wypadku zakupu telewizora, takich jak prawo konsumenta do jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji, czy też prawo odstąpienia od umowy.
Okazuje się, że ponad 60 procent sprzedawców utrudnia wykonanie prawa odstąpienia od umowy. Przede wszystkim sprzedawcy uzależniają zwrot towaru tylko w momencie, gdy ten nie był w żaden sposób używany, jest nieuszkodzony, a najlepiej jeżeli jest jeszcze zapakowany w oryginalne nieuszkodzone opakowanie.
- Każdemu takiemu sprzedawcy należałoby wskazać, że faktycznie towar powinien zostać zwrócony w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. W praktyce oznacza to, że zwracany telewizor może być przez konsumenta normalnie używany przez np. tydzień, a następnie skutecznie zwrócony do sklepu - wyjaśnia Dawid Bugajski z serwisu Prokonsumencki.pl.
fot. mat. prasowe
Najczęściej stosowane zapisy niezgodne z wyznacznymi UOKiK
Co trzeci sklep internetowy wyłącza swoją odpowiedzialność za błędy w opisach i zdjęciach telewizorów prezentowanych na swoich stronach. Takie zastrzeżenie rażąco narusza prawa konsumenta, gdyż przy sprzedaży internetowej jedyną możliwością "zbadania" produktu jest właśnie zapoznanie się z jego opisem i zdjęciem. Łatwo sobie wyobrazić, że zamawiamy telewizor 50 calowy, a wyniku "błędu" sprzedawcy otrzymujemy telewizor o kilkanaście cali mniejszy.
Zaskakuje także ciągła popularność jednej z najczęściej wpisywanych do rejestru prezesa UOKiK klauzul niedozwolonych, a mianowicie zastrzeganie przez sprzedawców prawa zmiany regulaminu - 30 procent sprzedawców narusza w ten sposób prawa konsumentów. Takie zastrzeżenie staje się niedozwolone, gdyż sprzedawcy ani nie wskazują ważnych przyczyn takich zmian, ani nie uzależniają ich wejścia w życie od faktycznego zapoznania się nimi przez konsumentów.
Wśród innych częstych klauzul niedozwolonych znajdziemy także uzależnienie możliwości złożenia reklamacji od spisania protokołu uszkodzenia przez kuriera, czy też wyłączenie odpowiedzialności sprzedawcy za przerwy w korzystaniu ze sklepu internetowego zaistniałe z przyczyn technicznych.
Czego nie mówi sprzedawca
Regulamin sklepu internetowego nie powinien posiadać klauzul niedozwolonych. Powinien jednak posiadać minimum informacji, które pozwalają konsumentowi podjąć w pełni świadomą decyzję o zakupie lub dostarczą mu wiedzy o posiadanych prawach.
Serwis Prokonsumencki.pl zwrócił również uwagę na tę kwestię w przeprowadzanym badaniu. Okazuje się, że większość sprzedawców nie mówi wszystkiego konsumentom, co ostatecznie wpływa negatywnie na poziom ochrony praw konsumentów.
Sprzedawcy przede wszystkim nie informują, że w przypadku odstąpienia od umowy mają prawo nie tylko do zwrotu równowartości telewizora, ale i uiszczonych kosztów przesyłki w jedną stronę, czyli od sprzedawcy do konsumenta. W przypadku przesyłki telewizora kwestia ta może mieć duże znaczenie. Ponadto w przypadku przedpłaty, konsumentowi należą się odsetki ustawowe od daty jej dokonania. Żaden z badanych sklepów nie posiadał wyczerpującej informacji w tej kwestii.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)