Reklama wielkoformatowa I-III 2012 r.
2012-05-11 10:37
Kampania H&M © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Reklama wielkoformatowa w 2011 r.
W porównaniu z I kwartałem 2010 roku wzrost wynosi aż 13,4%. W stosunku do aktywności z wcześniejszych kwartałów jest to pierwszy okres wzrostowy od I kwartału 2011 roku. Dokładne zestawienie wartości kwartalnych wydatków ilustruje wykres nr 1.fot. mat. prasowe
Kwartalna wartość netto rynku reklamy wielkoformatowej
I kwartał 2012 roku charakteryzował się istotnymi zmianami na poziomie poszczególnych miesięcy. Wysoka dynamika zmian dotyczyła stycznia i lutego, kiedy to został odnotowany duży spadek w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej (o 15% w styczniu) oraz duży wzrost (o 32,5% w lutym). W marcu wzrost wyniósł 2%, osiągając wysoki poziom inwestycji reklamowych rzędu 8,45 mln zł. Z perspektywy całego kwartału marzec jest najważniejszym miesiącem i odpowiada za 40,9% wartości inwestycji.
Dokładne miesięczne wartości sprzedaży ilustruje wykres nr 2.
fot. mat. prasowe
Miesięczna wartość netto rynku reklamy wielkoformatowej
I kwartał 2012 roku charakteryzuje się też dużymi zmianami na poziomie aktywności w poszczególnych branżach. Na poziomie ogólnym, spośród 14 zdefiniowanych sektorów, wzrost i spadek odnotowała taka sama liczba sektorów.
Siłą napędową wzrostu w I kwartale 2012 roku były sektory - finanse oraz podróże i turystyka.
fot. mat. prasowe
Wartość inwestycji poszczególnych sektorów
Poza wymienionymi branżami mającymi największy wpływ na wzrost tego rynku widzimy, że spadek wartości inwestycji w reklamę wielkoformatową w I kwartale 2012 roku odnotowały 3 największe dotychczas sektory: motoryzacja, media/książki/CD/DVD oraz odzież i dodatki.
Konsekwencją dużych zmian w poszczególnych sektorach jest zmiana udziału w całości rynku (tabela nr 2).
fot. mat. prasowe
Udział procentowy poszczególnych sektorów w całości rynku
Na poziomie poszczególnych sektorów zmiany wartości miały zróżnicowane przyczyny:
- Media/książki/CD/DVD – inwestycje firm z sektora wyniosły 3,76 mln zł, co oznacza spadek o 17,1% w porównaniu z rokiem 2011. Spadek nastąpił mimo zwiększenia liczby aktywnych reklamodawców – wzrost z 10 do 14 aktywnych firm. Główną przyczyną spadku była reedukacja budżetu jednego z największych reklamodawców na rynku reklamy wielkoformatowej – TVN. W efekcie tego największym reklamodawcą w sektorze został UIP;
- Finanse – inwestycje sektora wzrosły aż o 176,5%. Tak wysoka dynamika wzrostu to zasługa trzech firm, które bardzo istotnie (kilkukrotnie) zwiększyły inwestycje w reklamę wielkoformatową w tym kwartale. Są to: Credit Agricole, Amber Gold oraz Citibank. Istotnym czynnikiem było też pojawienie się nowego dużego gracza – firmy Proama. Całkowita liczba aktywnych reklamowo firm wzrosła z 5 do 8;
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)