Reklama wielkoformatowa I-III 2012 r.
2012-05-11 10:37
Przeczytaj także: Reklama wielkoformatowa w 2011 r.
Rynek warszawski niezmiennie pozostaje głównym rynkiem. Spadek wartości inwestycji to efekt zmniejszenia liczby aktywnych reklamodawców – z 60 do 56. Równocześnie średni budżet aktywnych reklamowo firm wzrósł z 165 606 złotych do 170 127 złotych.
Drugi pod względem wielkości rynek krakowski odnotował istotne zwiększenie liczby reklamodawców (z 25 do 29). Towarzyszył temu jednak spadek łącznej kwoty inwestycji aż o 11,8%.
Wrocław umacnia się na trzecim miejscu pod względem wielkości inwestycji. Wartość inwestycji wzrosła aż o 36,8%. Równocześnie liczba aktywnych reklamodawców wrosła z 24 do 30.
Rynek poznański uzyskał dobry wynik wzrastając o 14,8%. Wartość całego poznańskiego ryku wzrosła z 1,72 mln zł do 1,98 mln zł. Towarzyszył temu spadek liczby aktywnych reklamodawców z 36 do 31.
Rynek trójmiejski uzyskał równie dobry wynik wzrostu osiągając 19% (wzrost z 1,60 mln zł do 1,90 mln zł). Liczba aktywnych reklamodawców wzrosła do 24 (z 22 rok wcześniej).
fot. mat. prasowe
Kampania Air Berlin
Rynek reklamy wielkoformatowej w Katowicach wzrósł w I kwartale 2012 o 13,5% (do 1,37 mln zł). Liczba aktywnych reklamodawców wzrosła z 15 do 18.
Rynek łódzki był najszybciej rosnącym rynkiem w analizowanym okresie. Wzrost wyniósł 39%. Co więcej, tak wysoki wzrost został osiągnięty przy całkowitym spadku liczby reklamodawców – z 21 do 18. W latach poprzednich kampanie ogólnopolskie odbywały się zazwyczaj bez udziału miasta Łódź, ta tendencja zmieniła się w I kwartale tego roku.
Rynek reklamy wielkoformatowej - wymiar cenowy
I kwartał 2012 roku charakteryzuje się wyłamaniem z trendu wzrostu średnich cen transakcyjnych. W tym okresie średnia cena wyniosła 51 870 zł, co oznacza, że średnia cena transakcyjna spadła o 8,7%.
Rok wcześniej cena ta wynosiła 56 814 zł. Co ciekawe, średnia cena transakcyjna w 2010 roku wynosiła 50 146 zł, co w efekcie pokazuje, że w okresie 2 lat wzrost cen wyniósł 3,4%.
fot. mat. prasowe
Kampania Volkswagen
Kluczowe znaczenie dla ogólnego wzrostu cen transakcyjnych ma przede wszystkim zmieniająca się struktura wykorzystywanych nośników na korzyść bardziej prestiżowych miejsc reklamowych.
Rynek reklamy wielkoformatowej - wymiar jakościowy
I kwartał 2012 roku to okres zmian na poziomie struktury wykorzystywanych nośników wielkoformatowych. Główny kierunek to zwiększanie udziału nośników lokalizowanych w mniej prestiżowych lokalizacjach. Efektem tego właśnie był istotny spadek średniej ceny transakcyjnej.
Udział lokalizacji Super Premium oraz Premium zmniejszył się na rzecz lokalizacji typu Standard, a ich udział w budżetach zwiększył się z 38,2% do 45,2%. Towarzyszył temu niewielki wzrost średniej ceny w segmencie Standard (o 1,1%).
Podobny trend, aczkolwiek na mniejszą skalę, dotyczył położenia nośników. Wzrósł udział budżetów lokowanych w strefie C (obrzeża miast), kosztem przede wszystkim nośników ze strefy A (centrum miast).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)