Nowoczesne usługi biznesowe w Polsce 2012
2012-05-15 10:45
Przeczytaj także: Nowoczesne usługi biznesowe w Polsce 2013
Kim są pracodawcy? To przede wszystkim centra outsourcingu procesów biznesowych (Business Process Outsourcing, BPO) i informatycznych (ITO), które odpowiadają za 45% ogólnego zatrudnienia w branży, centra usług wspólnych (Shared Service Centers, SSC) – 35% oraz ośrodki badawczo-rozwojowe (R&D) – 20%. W tutejsze centra usług inwestują przedsiębiorstwa z 24 państw, głównie z Unii Europejskiej (m.in. Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Holandii) oraz USA. Kogo zatrudniają? Przede wszystkim specjalistów z wyższym wykształceniem oraz studentów, posługujących się biegle językiem angielskim, niemieckim, francuskim, włoskim i hiszpańskim, a także innymi, mniej popularnymi językami obcymi (m.in. duńskim, szwedzkim, norweskim, holenderskim, czarnogórskim, suahili, mołdawskim). Dziś, centra usług obsługują procesy biznesowe łącznie w 34 językach obcych. Największe szanse na zatrudnienie w centrach usług mają absolwenci ekonomii, administracji, informatyki oraz kierunków inżynieryjno-technicznych, a także rozmaitych filologii obcych.
Centra usług rosną, a wraz z nimi wymagania
O ile jeszcze dwa lata temu centrów zatrudniających ponad 1000 osób było w Polsce zaledwie kilka, dziś jest ich już 17 (m.in. Capgemini, Hewlett-Packard, Infosys, IBM, France Telecom, General Electric). 15 z nich zatrudnia około 40% pracowników sektora w Polsce. Większość z nich posiada po kilka lokalizacji, często o różnym profilu działalności.
Zwiększanie zatrudnienia wynika z przejmowania nowych projektów, poszerzania zakresu obsługiwanych procesów, jak również zasięgu geograficznego świadczonych usług. Większość centrów specjalizuje się w co najmniej dwóch obszarach biznesowych, np. finansach i księgowości oraz IT. Rośnie zaawansowanie projektów, realizowanych przez Polaków. Około 85% centrów obsługuje dziś bardziej złożone procesy niż jeszcze 12 miesięcy temu. Według analiz ABSL, większość firm deklaruje kontynuowanie przejmowania międzynarodowych projektów o większym stopniu zaawansowania w kolejnych kwartałach. To wpływa na zmianę profilu kandydata.
Jeszcze kilka lat temu centra zatrudniały głównie świeżo upieczonych absolwentów. Dziś, średnia wieku pracowników to około 29-30 lat. Średni staż pracy wynosi około 3 lat i z roku na rok rośnie. Firmy zaczynają konkurować o ekspertów, którzy mają nie tylko doświadczenie w danym obszarze biznesowym (np. IT), ale i wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania samej branży. W cenie są również osoby mobilne, gotowe do częstych podróży służbowych, zwłaszcza zagranicznych oraz osoby, posiadające specjalistyczne certyfikaty branżowe (np. CIMA, LEAN, Six Sigma). Zdaniem Jadwigi Naduk, Head of Market Research & Consultancy HAYS Poland, Partnera Strategicznego ABSL, nasz rynek oferuje dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry, ze znajomością języków obcych, w liczbie umożliwiającej niezachwiany wzrost sektora.
- Dodatkowo, koszty pracy w Polsce są znacznie niższe w porównaniu z rynkami zachodniej Europy, są również konkurencyjne w regionie Europy Centralno – Wschodniej, zwłaszcza uwzględniając obligatoryjne składki i świadczenia – mówi Jadwiga Naduk.
Siódemka
W Polsce najsilniejszych jest 7 aglomeracji: Warszawa, Kraków, Wrocław, Łódź, Metropolia Silesia, Trójmiasto i Poznań. To tu ulokowanych jest ponad 80% wszystkich centrów usług w Polsce. Wynika to przede wszystkim z mocnych ośrodków akademickich w tych miastach oraz szerokiej dostępności nowoczesnej powierzchni biurowej.
- Rynek nieruchomości biurowych w Polsce jest coraz lepiej dostosowany do wymagań lokalizacyjnych, funkcjonalnych i technicznych sektora nowoczesnych usług biznesowych. Baza potencjalnych, ciekawych lokalizacji dla sektora poszerza się o mniejsze ośrodki miejskie. Aktualnie w budowie znajduje się aż 1 mln m2 nowoczesnych biur, najwięcej w stolicy. Wśród innych miast wyróżniają się w tym względzie Wrocław i Trójmiasto. Niewielkie presje wzrostowe na stawki czynszowe obserwowane są w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie i Poznaniu – mówi Anna Kot Dyrektor Działu Agencji Biurowej i Reprezentacji Najemców Jones Lang LaSalle, Partner Strategiczny ABSL.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)