eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyNowoczesne usługi biznesowe w Polsce 2012

Nowoczesne usługi biznesowe w Polsce 2012

2012-05-15 10:45

Przeczytaj także: Nowoczesne usługi biznesowe w Polsce 2013


Nadal w ścisłej czołówce globalnych firm z sektora pozostaje tzw. „złota trójka”, czyli Warszawa, Kraków i Wrocław. To te miasta generują największą liczbę etatów. Krakowskie centra usług zatrudniają łącznie ok. 20.000 pracowników (23%), a warszawskie (17%) i wrocławskie (15%) - po 10.000. W ciągu ostatnich kilku miesięcy swoją pozycję na lokalnym rynku wzmocniły Trójmiasto i Poznań. W Poznaniu w 2011 r. zainwestowały takie koncerny jak McKinsey & Company czy Samsung. Z kolei w Trójmieście, które na początku tego roku zostało okrzyknięte „wschodzącą gwiazdą outsourcingu” pojawiły koncerny jak Bayer, OIE Support czy Metsa Group, a sam region zaczął się intensywnie promować podczas największych wydarzeń branżowych na świecie, w tym zapraszać największych organizatorów tego typu eventów również do siebie. Przykładowo, w dniach 10-11 września odbędzie się w Sopocie największa ogólnopolska konferencja poświęcona sektorowi nowoczesnych usług biznesowych „Are we ready for business services 3.0?”, organizowana przez ABSL, której głównym partnerem jest Invest in Pomerania.

Ciekawym projektem jest również inicjatywa wiodących polskich aglomeracji – Łodzi, Poznania, Katowic i Trójmiasta oraz ABSL i PAIiIZ, które wspólnie zdecydowały się utworzyć tzw. Polską Strefę podczas największego branżowego eventu w Europie – XII Annual Shared Service & Outsourcing Week SSON, które odbędzie się w dniach 14-16 maja w Amsterdamie.

Co ciekawe, w poszczególnych miastach (poza Łodzią) można zaobserwować wyraźną specjalizację obsługiwanych procesów. W Warszawie i Poznaniu dominują usługi finansowo-księgowe, w Krakowie - usługi IT oraz finanse i księgowość, we Wrocławiu – badania i rozwój, w Katowicach – obsługa klienta, zarządzanie zasobami ludzkimi i usługi IT, a w Trójmieście – badania i rozwój oraz usługi IT. Zdaniem Marka Grodzińskiego, Wiceprezesa ABSL, Dyrektora Centrum BPO Capgemini wykształcenie się konkretnych specjalizacji
w poszczególnych aglomeracjach było związane przede wszystkim z dostępnością określonych specjalistów na lokalnych rynkach pracy.

- Studia techniczne najwięcej osób kończy w Krakowie, a ekonomiczne w Warszawie. Podobnie z filologiami. Najwięcej studentów Germanistyki i Niderlandystyki jest we Wrocławiu, a Skandynawistyki w Gdańsku – dodaje Marek Grodziński.

Co dalej?

Konkurencja na globalnej mapie usług biznesowych dotyczy nie tylko liczby miejsc pracy czy liczby centrów, ale i stopnia zaawansowania obsługiwanych procesów. Coraz częściej okazuje się, że wyścig wygrywa ten kto przyciąga najbardziej prestiżowe marki i buduje wewnętrzny rynek specjalistów, dzięki którym można realizować coraz bardziej zaawansowane projekty. Coraz bardziej dojrzały rynek przyciąga kolejnych inwestorów, którzy traktują Polskę jako strategiczne centrum swoich operacji np. w regionie Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu (EMEA). W ten sposób, po raz pierwszy w naszej historii, pojawi się nasza narodowa specjalizacja i marka biznesowa, oparta na wiedzy i innowacji.

- Do Polski będą nadal napływać nowe projekty z Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych jednak kierunkiem, z którego możemy spodziewać się kolejnych inwestorów w następnych latach jest Azja, a zwłaszcza Chiny, Indie czy Japonia – przewiduje Marek Grodziński – Skierowanie do Polski strumienia inwestycji z Dalekiego i Środkowego Wschodu byłoby zupełnie nowym otwarciem w historii rozwoju sektora – dodaje.

Informacje o badaniu
Raport Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL) „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce”, Warszawa 2012. Raport został opracowany we współpracy z HAYS Poland, Jones Lang LaSalle oraz Baker & McKenzie. Partnerem Raportu jest Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ). Autorzy: Janusz Górecki (ABSL, koordynator projektu), Jadwiga Naduk (HAYS Poland), Tomasz Szreder (HAYS Poland), Anna Bartoszewicz-Wnuk (Jones Lang LaSalle), Mateusz Polkowski (Jones Lang LaSalle), Agnieszka Sosnowska (Jones Lang LaSalle), Łukasz Karpiesiuk (Baker & McKenzie).


Przeczytaj także: Trendy HR w sektorze BPO/SSC Trendy HR w sektorze BPO/SSC

poprzednia  

1 2 3

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

  • Komentarz usunięty

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: