Rynek poligraficzny w Polsce 2012
2012-05-16 10:03
Wartość sektora poligraficznego w Polsce w mld zł © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek poligraficzny w Polsce
Optymistyczna przyszłość dla sektora poligraficznegoJak wynika z badania, rok 2011 był bardzo dobry dla polskiego sektora poligraficznego. Większość przedsiębiorstw zwiększyła swoje przychody, sektor wygenerował nowe miejsca pracy, a na rynku pojawili się kolejni gracze. Według szacunków KPMG, w 2012 roku wartość sektora poligraficznego może wynieść nawet 12,2 mld zł., a w najbliższych 2-3 latach czeka go systematyczny wzrost i stabilny rozwój. Uwzględniając deklaracje przedsiębiorców dotyczące prognozowanego wzrostu sprzedaży, wielkość sektora poligraficznego w Polsce do końca 2014 roku może przekroczyć wartość 14 mld zł.
fot. mat. prasowe
Wartość sektora poligraficznego w Polsce w mld zł
Eksport motorem napędowym polskiej poligrafii
W 2011 roku polskie przedsiębiorstwa poligraficzne wyeksportowały towary klasyfikowane jako wyroby poligraficzne o wartości 2 347,2 mln zł (569,7 mln euro). Było to o 11,6% więcej niż w 2010 roku. Warto zwrócić uwagę, że choć obecny poziom eksportu przemysłu poligraficznego pozostaje na zbliżonym poziomie od 2008 roku, to jest blisko dwukrotnie wyższy niż miało to miejsce w roku wejścia do Unii Europejskiej. Począwszy od 2004 roku, systematycznie rośnie też przewaga eksportu wytworów przemysłu poligraficznego nad ich importem.
- Coraz większa liczba podmiotów decyduje się na rozszerzenie swojej działalności oraz sprzedaż własnych produktów i usług na rynkach zagranicznych. W 2011 roku przychody z eksportu firm poligraficznych sprzedających swoje wytwory na rynkach zagranicznych stanowiły średnio 42% ich całkowitych rocznych przychodów. Popyt na usługi poligraficzne za granicą był wymieniany jako największa szansa dla polskiego sektora. Firmy, które nie będą się bały otworzyć na inne rynki, mogą znacznie zwiększyć swoje przychody. Jakość usług oraz terminowość realizacji zleceń należą do najlepiej ocenianych charakterystyk polskiej poligrafii – mówi Jacek Bajger, Partner w firmie doradczej KPMG.
Przedsiębiorcy pytani o kierunki eksportu swych produktów i usług w pierwszej kolejności wymieniali rynek niemiecki. W dalszej kolejności wskazywano na Francję, Czechy, Austrię i Słowację. Rzadziej pojawiały się odpowiedzi wskazujące na eksport do Wielkiej Brytanii, USA czy Rosji. Ekspansja na nowe rynki jest możliwa dzięki zapasowi mocy produkcyjnych. Biorąc pod uwagę wszystkie badane przedsiębiorstwa, otrzymano stopień wykorzystania mocy produkcyjnych zbliżony do 60% (w średnich i dużych firmach – 71%, a w mikroprzedsiębiorstwach – 46%). Jak wynika z deklaracji przedsiębiorstw poligraficznych, można oczekiwać dalszego zwiększenia wykorzystania tych zapasów – blisko 50% badanych firm stwierdziło, że wykorzystanie mocy produkcyjnych powinno wzrosnąć w ciągu 2012 roku. Rezerwa mocy produkcyjnych jest jedną z najważniejszych przyczyn poszukiwania nowych rynków zbytu poza granicami Polski.
fot. mat. prasowe
Obecność polskich firm poligraficznych na rynkach zagranicznych
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)