eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjePublic relations wewnętrzny

Public relations wewnętrzny

2012-05-21 13:46

Public relations wewnętrzny

Public relations © Ben Chams - Fotolia.com

Myśląc "public relations" mamy na myśli działania, dzięki którym staniemy się dobrze kojarzeni przez klientów, natomiast myśląc "klient" wyobrażamy sobie wszystkich ludzi poza firmą zainteresowanych kupnem naszego produktu (lub usługi), bądź chcemy, aby się zainteresowali. Nic bardziej mylnego. Pracownik również jest klientem organizacji, tyle że wewnętrznym. I to bardzo istotnym, ponieważ opinia o firmie z jego ust jest najbardziej wiarygodna. Dlatego działania PR powinny być zwrócone także ku niemu.

Przeczytaj także: Komunikacja wewnętrzna w przedsiębiorstwie

Działania PR polegają na prowadzeniu pewnego rodzaju dialogu z otoczeniem. Prowadzony także z pracownikami, może przynieść wiele korzyści. Po pierwsze – zadowolony pracownik to nikt inny jak ambasador firmy, w której pracuje (biorąc pod uwagę jego najbliższe otoczenie, czyli rodzinę i przyjaciół, liczba „rzeczników” wzrasta). Po drugie – zadowolona załoga oznacza większą chęć pracy i wzrost efektywności. Dlatego warto prowadzić ciekawy dialog z „otoczeniem wewnętrznym” firmy – ludźmi, którzy wiedzą najwięcej i nie lubią się tą wiedzą dzielić.

Możliwości jest wiele. Nie wszystkie trzeba wprowadzać w każdej firmie. Wybór należy do osób zarządzających. Mogą mieć różnoraki charakter, np. wydawanie gazetek firmowych czy newsletterów, intranet, wortal pracowniczy (portal internetowy o firmie, przeznaczony tylko i wyłącznie dla pracowników), a nawet radiowęzeł. Są to kanały, za pośrednictwem których można opowiedzieć załodze o tym, co dzieje się w organizacji, podziękować, pogratulować nagród, czy ogłosić wydarzenia specjalne.

Nie powinno się także lekceważyć znanej od lat tablicy ogłoszeń, będącej ważnym elementem w firmie - widocznej i przypominającej o wielu istotnych rzeczach. Można ją nawet rozbudować o opcję dodawania na nią informacji przez pracowników. Wtedy wiedzą, że angażują się w funkcjonowanie firmy nie tylko poprzez wykonywanie zawodowych obowiązków. Mogą dzielić się własnymi spostrzeżeniami, opiniami czy też komentarzami.

Należy pamiętać o głównej zasadzie: dialog nie jest informacją jednostronną. Dlatego powinno się zapewnić wymianę informacji pomiędzy wszystkimi szczeblami organizacji. Dobrym pomysłem jest szukanie okazji do rozmowy, np. w formie cyklicznych spotkań pracowników z zarządem. To buduje pozytywne relacje i jest swego rodzaju nobilitacją.

fot. Ben Chams - Fotolia.com

Public relations

Public relations wewnętrzny

Nie zawsze jednak oficjalne spotkanie jest dobrym miejscem na dzielenie się opiniami, ponieważ pracownik niekoniecznie chce wypowiadać się na forum. Dlatego możliwość osobistego (a nawet anonimowego) podzielenia się swoimi spostrzeżeniami jest niezwykle istotna. W tym celu może posłużyć skrzynka uwag i pomysłów, gdzie każdy może w dowolnej formie wyrazić swoje zdanie o pracy.

Niezwykle istotne w budowaniu relacji są wyjazdy integracyjne oraz miejscowe spotkania firmowe (część może być organizowana w gronie poszerzonym o osoby towarzyszące, czyli partnerów pracowników). Tego typu przedsięwzięcia spajają zespół, co daje pozytywne rezultaty podczas wspólnej pracy. Inwencja twórcza co takich spotkań wydaje się być nieograniczona – może mieć charakter sportowy (na przykład gra w kręgle), turystyczny (np. wyjście w góry), rozrywkowy (np. bankiet), czy kulturalny (np. wyjście do kina lub teatru). Miłym elementem są także listy gratulacyjne od zarządu, dające pracownikowi do zrozumienia, że firma szczyci się jego osiągnięciami.

Ciekawym rozwiązaniem w kwestii dialogu jest także „zasada otwartych drzwi”, czyli możliwość podzielenia się swoimi uwagami z osobami na wyższych stanowiskach w każdym momencie. Wpływa to na tworzenie atmosfery pozbawionej sztywnej hierarchii i podziałów. Posiadanie czasu dla załogi jest ważnym sygnałem, że ich potrzeby są istotne. Innowacyjnym, aczkolwiek wnoszącym znaczny powiew świeżości pomysłem jest organizacja konkursów dla pracowników. Pomysły na temat takiego projektu można mnożyć zależnie od rodzaju działalności (np. pomysł na hasło reklamowe, czy usprawnienie obsługi klienta). Narzędzie to spełnia kilka funkcji, m.in. możliwość głębszego przyjrzenia się organizacji przez pracowników, pobudzenie kreatywności, wzrost zadowolenia z miejsca pracy.

Aby PR wewnętrzny działał i przynosił korzyści, ważne jest obranie odpowiedniej drogi. Nie w każdej organizacji sprawdzi się każdy rodzaj działania. Uważny menedżer dobierze techniki efektywnej komunikacji do charakteru firmy i sprawi, aby zaproponowane narzędzia weszły w życie swobodnie i należycie spełniały swoje zadania.
Bankowość islamska

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: