Public relations wewnętrzny
2012-05-21 13:46
Public relations © Ben Chams - Fotolia.com
Przeczytaj także: Komunikacja wewnętrzna w przedsiębiorstwie
Działania PR polegają na prowadzeniu pewnego rodzaju dialogu z otoczeniem. Prowadzony także z pracownikami, może przynieść wiele korzyści. Po pierwsze – zadowolony pracownik to nikt inny jak ambasador firmy, w której pracuje (biorąc pod uwagę jego najbliższe otoczenie, czyli rodzinę i przyjaciół, liczba „rzeczników” wzrasta). Po drugie – zadowolona załoga oznacza większą chęć pracy i wzrost efektywności. Dlatego warto prowadzić ciekawy dialog z „otoczeniem wewnętrznym” firmy – ludźmi, którzy wiedzą najwięcej i nie lubią się tą wiedzą dzielić.Możliwości jest wiele. Nie wszystkie trzeba wprowadzać w każdej firmie. Wybór należy do osób zarządzających. Mogą mieć różnoraki charakter, np. wydawanie gazetek firmowych czy newsletterów, intranet, wortal pracowniczy (portal internetowy o firmie, przeznaczony tylko i wyłącznie dla pracowników), a nawet radiowęzeł. Są to kanały, za pośrednictwem których można opowiedzieć załodze o tym, co dzieje się w organizacji, podziękować, pogratulować nagród, czy ogłosić wydarzenia specjalne.
Nie powinno się także lekceważyć znanej od lat tablicy ogłoszeń, będącej ważnym elementem w firmie - widocznej i przypominającej o wielu istotnych rzeczach. Można ją nawet rozbudować o opcję dodawania na nią informacji przez pracowników. Wtedy wiedzą, że angażują się w funkcjonowanie firmy nie tylko poprzez wykonywanie zawodowych obowiązków. Mogą dzielić się własnymi spostrzeżeniami, opiniami czy też komentarzami.
Należy pamiętać o głównej zasadzie: dialog nie jest informacją jednostronną. Dlatego powinno się zapewnić wymianę informacji pomiędzy wszystkimi szczeblami organizacji. Dobrym pomysłem jest szukanie okazji do rozmowy, np. w formie cyklicznych spotkań pracowników z zarządem. To buduje pozytywne relacje i jest swego rodzaju nobilitacją.
fot. Ben Chams - Fotolia.com
Public relations
Niezwykle istotne w budowaniu relacji są wyjazdy integracyjne oraz miejscowe spotkania firmowe (część może być organizowana w gronie poszerzonym o osoby towarzyszące, czyli partnerów pracowników). Tego typu przedsięwzięcia spajają zespół, co daje pozytywne rezultaty podczas wspólnej pracy. Inwencja twórcza co takich spotkań wydaje się być nieograniczona – może mieć charakter sportowy (na przykład gra w kręgle), turystyczny (np. wyjście w góry), rozrywkowy (np. bankiet), czy kulturalny (np. wyjście do kina lub teatru). Miłym elementem są także listy gratulacyjne od zarządu, dające pracownikowi do zrozumienia, że firma szczyci się jego osiągnięciami.
Ciekawym rozwiązaniem w kwestii dialogu jest także „zasada otwartych drzwi”, czyli możliwość podzielenia się swoimi uwagami z osobami na wyższych stanowiskach w każdym momencie. Wpływa to na tworzenie atmosfery pozbawionej sztywnej hierarchii i podziałów. Posiadanie czasu dla załogi jest ważnym sygnałem, że ich potrzeby są istotne. Innowacyjnym, aczkolwiek wnoszącym znaczny powiew świeżości pomysłem jest organizacja konkursów dla pracowników. Pomysły na temat takiego projektu można mnożyć zależnie od rodzaju działalności (np. pomysł na hasło reklamowe, czy usprawnienie obsługi klienta). Narzędzie to spełnia kilka funkcji, m.in. możliwość głębszego przyjrzenia się organizacji przez pracowników, pobudzenie kreatywności, wzrost zadowolenia z miejsca pracy.
Aby PR wewnętrzny działał i przynosił korzyści, ważne jest obranie odpowiedniej drogi. Nie w każdej organizacji sprawdzi się każdy rodzaj działania. Uważny menedżer dobierze techniki efektywnej komunikacji do charakteru firmy i sprawi, aby zaproponowane narzędzia weszły w życie swobodnie i należycie spełniały swoje zadania.
oprac. : Marcelina Placek / YPI Consulting
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)