Globalne marki stawiają na handel online
2012-05-21 00:11
Handel online © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Globalne sieci handlowe w 2011 roku
Coroczne badanie CBRE “Globalizacja handlu detalicznego”, w którym udział wzięło 326 wiodących międzynarodowych sieci detalicznych (w tym markowych sklepów różnych branż, supermarketów, restauracji i kawiarni) z 22 krajów wykazało, że 80% marek posiada już katalog internetowy, w którym można zapoznać się z ich ofertą. Internetowy katalog udostępnia aż 92% marek oferujących odzież luksusową i biznesową oraz 87% popularnych sklepów z przystępną cenowo odzieżą i dżinsami. Możliwości są mniejsze, jeśli chodzi o zakupy internetowe z dostawą, jednak i tu następuje szybki rozwój – obecnie już średnio 28% światowych marek dostarcza zakupy internetowe konsumentom na badanych rynkach, w porównaniu do 26% w 2011 r.Polska plasuje się na 11. miejscu wśród najlepiej rozwiniętych rynków handlu internetowego na świecie, oraz na 1. miejscu wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej – aż 34% światowych marek oferuje już zakupy internetowe z dostawą na terenie naszego kraju, w porównaniu do 24% w ubiegłym roku. Oznacza to, że 110 spośród 326 wiodących światowych sieci biorących udział w badaniu oferuje obecnie w Polsce zakupy internetowe z dostawą. Niektóre marki, jak Gap, Footlocker czy Muji, wchodzą na nasz rynek otwierając jednocześnie sklep tradycyjny i internetowy, podczas gdy inne, np. Burberry czy Galeries Lafayette Group, dostępne są tylko poprzez serwis internetowy. Światowym liderem handlu internetowego jest Francja (49% sieci oferuje zakupy z dostawą w tym kraju), wyprzedzając Kanadę (46%), Wielką Brytanię (44%) i USA (44%).
“Imponujący wzrost dostępności zakupów internetowych z dostawą na terenie Polski jest odpowiedzią na oczekiwania polskich konsumentów. Już od kilkunastu lat Polacy chętnie kupują przez internet ubrania, elektronikę i multimedia, artykuły dla dzieci i oczywiście książki. Po niedawnym uruchomieniu sklepu internetowego Zara, oferującego odbiór zamówienia w sklepach sieci lub dostawę do domu, będziemy prawdopodobnie obserwować szybki rozwój oferty zakupów internetowych kolejnych światowych marek. W najbliższych latach spodziewam się również wzrostu popularności internetowych supermarketów spożywczych, do czego przyczynia się zjawisko starzenia się społeczeństwa i rozwój usług odpowiadających potrzebom tej grupy” – powiedziała Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE Polska.
Według danych CBRE, sprzedaż internetową z dostawą w Polsce najczęściej oferują popularne marki przystępnej cenowo odzieży i dżinsów – 62% z nich ma już sklepy internetowe z możliwością dostawy w naszym kraju. Kolejną grupą są sklepy odzieżowe ze średniej półki cenowej (43%), następnie marki oferujące odzież luksusową i biznesową (41%) oraz specjalistyczne sklepy odzieżowe, w tym sportowe (39%).
“Choć większość marek ma już europejskie lub globalne sklepy internetowe dostępne w języku angielskim, ich popularność w Polsce jest wciąż ograniczona ze względu na barierę językową. Wielkość polskiego rynku jest jednak zachętą dla detalistów do uruchamiania polskojęzycznych serwisów zakupowych, jak zara.com, deichmann.com, czy c-and-a.com. Na polskim rynku handlu internetowego będzie się zapewne wiele działo w najbliższych latach” - powiedziała Karina Kreja, dyrektor w dziale badań rynku i doradztwa w CBRE Polska.
Wyniki badania wskazują, że posiadanie tradycyjnego sklepu ma istotne znaczenie dla decyzji o uruchomienia sklepu internetowego z dostawą. W Polsce serwis taki ma 34% wiodących światowych marek, jednak odsetek ten jest znacznie wyższy dla sieci, które prowadzą już
w naszym kraju tradycyjne sklepy (47%).
fot. mat. prasowe
Handel online
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)