Polska prasa i Internet a gaz łupkowy
2012-05-21 14:00
W prasie o gazie łupkowym © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Pomoc dla Ukrainy. 900 tys. postów w mediach społecznościowych w 6 dni
Łupki są tematem popularnym w mediach – według analizy Instytutu Monitorowania Mediów od 1 maja 2011 roku do 17 maja 2012 roku napisano o nich ponad 55 tys. razy w Internecie oraz 5,7 tys. w prasie. Wśród publikacji w portalach internetowych dominują artykuły informacyjne. Natomiast komentarze czy burzliwe dyskusje na forach zdarzają się rzadko.Pierwszych 17 dni maja 2012 przyniosło ponad 2,1 tys. publikacji na temat gazu łupkowego. W porównaniu do poprzednich miesięcy to mimo wszystko słaby wynik, biorąc pod uwagę, że miało w tym czasie miejsce kilka medialnych zdarzeń związanych z łupkami- zauważa Nina Olszewska z Instytutu Monitorowania Mediów i dodaje: Wizyta premiera Donalda Tuska w Kanadzie wiązała się z łupkami bezpośrednio – poinformowało o niej prawie 290 publikacji, w tym 12 prasowych. Niektórzy blogerzy zwrócili jednak większą uwagę na protest kanadyjskiej Polonii i wątek telewizji Trwam niż na sprawę łupków. Drugim istotnym zdarzeniem była konferencja ShaleScience, która odbyła się 16-17 maja. Analiza mediów przeprowadzona 17 maja wykazała zaledwie kilkanaście publikacji internetowych na ten temat.
fot. mat. prasowe
W prasie o gazie łupkowym
O łupkach pisze się dużo – w analizowanym okresie najmniej publikacji w ujęciu miesięcznym pojawiło się w sierpniu 2011 roku, a i tak oznaczało to ponad 200 tekstów prasowych i więcej niż 2 tys. materiałów internetowych. Najwięcej o gazie łupkowym – chronologicznie - pisano we wrześniu 2011 roku oraz styczniu i marcu 2012 roku.
Prawie 7,4 tys. publikacji na temat gazu łupkowego – 6,8 tys. internetowych oraz prawie 600 prasowych – pojawiło się we wrześniu 2011 roku. Na popularność tego tematu złożyło się Forum Ekonomiczne w Krynicy, Forum Gospodarcze „Energia i środowisko”, ale też – przede wszystkim – wybory parlamentarne. Łupki i korzyści z nimi związane okazały się ważnym elementem programów wyborczych.
Styczeń 2012 roku zaowocował prawie 6 tys. publikacji na temat gazu łupkowego, w tym prawie 560 ukazało się w prasie, a ok. 5,4 tys. w internecie. Najczęściej o łupkach pisano w kontekście porządkowania przepisów prawnych dotyczących ich wydobycia i eksploatacji. Słowo „koncesja” w tym kontekście pojawiło się w ponad 200 razy, nie zawsze informacyjnie: „Po to wymyślono koncesje aby zarobić przy korupcji!” – tak jeden z internautów skomentował publikację na temat zatrzymań dokonanych przez ABW w Ministerstwie Środowiska, w związku z korupcją przy udzielaniu koncesji na wydobycie gazu łupkowego. Sporo miejsca media poświeciły w tym czasie także sprawie Bułgarii, która zrezygnowała z poparcia dla eksploatacji łupków.
fot. mat. prasowe
W Internecie o gazie łupkowym
O randze tematu świadczy nie tylko duża liczba artykułów, ale też fakt, że najczęściej o gazie łupkowym w analizowany okresie pisały: Rzeczpospolita B (320 materiałów), Dziennik Gazeta Prawna (247) i Puls Biznesu (209), czyli tytuły będące najbardziej opiniotwórczymi mediami w Polsce.
„Blisko 70 proc. Polaków jest przekonanych, że proces wydobycia gazu z łupków jest bezpieczny dla otoczenia, a 97 proc. wiąże z gazem łupkowym duże nadzieje na powstanie nowych miejsc pracy” - wyniki badań przeprowadzonych przez SMG/KRC na zlecenie PKN Orlen opublikowane zostały w internecie ponad 80 razy. Jednocześnie w analizowanym okresie ponad 1,7 tys. razy napisano o protestach przeciwników łupków – choć zaznaczyć należy, że dotyczyło to głównie Francji.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)