Branża motoryzacyjna ogranicza wydatki na reklamę
2012-05-24 10:33
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna a wydatki na reklamę I-IX 2013
Francuzi mocno ograniczają …
W tym roku, w opozycji do samochodów niemieckich znalazły się marki francuskie Citroen, Peugeot i Renault, które odnotowały spadek udziału w wydatkach reklamowych z poziomu 18,6% w 2011 do poziomu 11,8% obecnie. Podobnie zachowuje się Hyundai (9 pozycja), który zredukował swój budżet reklamowy z 13,5 mln w 2011 r. do 9,8 mln zł w roku 2012. Udział 2 marek koreańskich: Hyundai i Kia - w torcie reklamowym utrzymuje się na porównywalnym poziomie 7,7%. Pierwszą dziesiątkę w tym roku zamyka marka Chevrolet z ponad 4%udziałem w rynku.
Gdzie reklamuje się motoryzacja?
Analizując strukturę wydatków reklamowych wnioskujemy, iż ograniczenia budżetowe najbardziej uderzyły w telewizję, gazety i Outdoor (ponad 11 mln zł w każdym medium). Najmniej straciły magazyny (-3,8 m zl) oraz radio (-7,5 m zł).
„Największym wygranym jest kino, gdzie wydatki wzrosły prawie dwukrotnie i zamknęły się kwotą 8 mln zł. Swoje inwestycje kinowe z ubiegłego roku kontynuuje Ford z budżetem ponad 3 mln zł, BMW, Opel i Volvo z wydatkami ponad 1 mln zł. Analizując wydatki reklamowe koncernów motoryzacyjnych to ponad połowa kampanii (51%) realizowana była za pośrednictwem telewizji” – podkreślają analitycy Equinox Polska.
Internet nadal popularny wśród producentów moto
Internet nadal pozostaje bardzo ważnym medium dla reklamodawców. Według analizy domu mediowego Equinox Polska w to medium branża motoryzacyjna będzie inwestować od 10 do 15% swoich budżetów w 2012 roku (raport IAB AdEx 2011 mówi o poziomie 10% w 2011 roku ). Branża motoryzacyjna jest CZWARTĄ najwięcej wydającą branżą w Internecie po finansach, telekomach oraz handlu. Całość wydatków w 2011 jest szacowana na 1.948 mln PLN, więc branża motoryzacyjna będzie alokować ok. 200 mln PLN.
Czy reklama się opłaca?
Interesująca jest ocena efektywności budżetów reklamowych, które przekładają się na sprzedaż samochodów. Średni koszt reklamy przypadający na jedno sprzedane auto w 2011 roku wzrósł o prawie 21%, w porównaniu z rokiem 2010. Trzeba również pamiętać, że w 2011 nastąpił ponad 12% spadek sprzedaży samochodów osobowych w stosunku do 2010. Porównując pierwsze kwartały 2012 i 2011 tendencja wzrostu kosztu się odwróciła. Nastąpił wzrost sprzedaży nowych samochodów o 12,7% ( źródło: Samar), a w obliczu kurczącego się budżetu reklamowego koszt reklamy przypadający na jedno auto spadł o ponad 26% (średnio do poziomu 2720 zł). Dla lidera rynku Skody parametr ten jest ponad dwukrotnie niższy, dla Toyoty, VW czy Chevroleta kształtuje się na poziomie zbliżonym do średniego.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)