Koniunktura konsumencka V 2012
2012-05-25 13:59

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej © fot. mat. prasowe
W maju 2012 r. zanotowano lekką poprawę nastrojów konsumenckich społeczeństwa - podał Główny Urząd Statystyczny. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, w maju 2012 r. poprawił się o 1,0 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie -29,3 pkt proc. Poziom tego wskaźnika jest niższy o 2,9 pkt proc. od wyniku z maja poprzedniego roku.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka IV 2012
Niewielka poprawa bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej w maju 2012 r. spowodowana została pozytywnymi tendencjami ocen większości badanych czynników, zwłaszcza oczekiwanych zmian w sytuacji ekonomicznej kraju (poprawa ocen o 3,0 pkt proc.) oraz zaistniałych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (o 2,4 pkt proc.).Negatywny wpływ, podobnie jak w poprzednim miesiącu, miały oceny zaistniałych zmian w sytuacji ekonomicznej kraju (pogorszenie ocen o 1,5 pkt proc.).
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, poprawił się w stosunku do poprzedniego miesiąca o 1,0 pkt proc. i ukształtował na poziomie –33,7 pkt proc. Wartość tego wskaźnika była jednak niższa niż przed rokiem o 6,0 pkt proc.
Korzystniejszy poziom wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej, w porównaniu do poprzedniego miesiąca, ukształtowany został głównie przez poprawę ocen dotyczących oczekiwanych zmian w sytuacji ekonomicznej kraju oraz zmian w poziomie bezrobocia (poprawa ocen o 2,1 pkt proc.).
Negatywnie na tendencje zmian wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej oddziaływały natomiast oceny dotyczące perspektyw oszczędzania pieniędzy (pogorszenie ocen o 1,8 pkt proc.).
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej oraz jego wartości składowe wg lat
Informacje o badaniu
Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną – jako badanie wspólne Głównego Urzędu Statystycznego oraz Narodowego Banku Polskiego. W maju 2012 r. badanie przeprowadzono na próbie 1 744 gospodarstw domowych.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)