Rynek HoReCa w Polsce 2012
2012-05-29 12:15
Przeczytaj także: Rynek HoReCa w Polsce 2011
Przy analizie tych wyników należy pamiętać, że częstość zamawiania dań z różnych kuchni uzależniona jest także od tego, jak dużo lokali gastronomicznych oferuje konkretna kuchnia. Najbardziej popularne są lokale (zwłaszcza oferujące niższe ceny, jak bary czy jadłodajnie) z kuchnią polską.
Mimo wszystko jednak liderem rynku restauracyjnego jest w Polsce sieć McDonald’s. zarówno pod względem wartości sprzedaży jak i liczby placówek. Na koniec 2011 r. sieć posiadała 279 placówek, w tym 143 franczyzowych. Druga największa pod względem liczebności sieć – Da Grasso ze wszystkimi formatami – swą wysoką pozycję również zawdzięcza rozwojowi na zasadzie franczyzy. Trzecią z kolei jest niezwykle dynamicznie rozwijana sieć KFC ze 150 lokalami.
Szybko rosnąca liczba placówek sieci barów szybkiej obsługi (pierwsze i trzecie miejsce w pierwszej piątce sieci pod względem liczby placówek) i pizzerii (drugie i czwarte miejsce) pokazuje zmianę przyzwyczajeń żywieniowych konsumentów, która jest również widoczna w wynikach ankiety – pizza jako drugi najczęściej zamawiany posiłek. Choć tradycyjny fast food został wybrany jako szósty w badaniu, w przyszłości najprawdopodobniej będzie wybierany częściej w związku z tym, że zarówno McDonald’s jak i AmRest, właściciel marek KFC i Burger King, zmieniają swoją ofertę w celu przyciągnięcia większej liczby klientów. Menu składające się tylko z hamburgerów i frytek odeszło do historii. Aby przełamać negatywny stereotyp niezdrowego jedzenia, z którym te firmy są kojarzone, klientom serwowane są śniadania, sałatki, warzywa czy produkty mleczne.
Informacje o badaniu
Badanie ankietowe konsumentów zostało zrealizowane w styczniu 2012 r. przez PMR Research, dział badawczy firmy PMR (www.research-pmr.com). Badanie zrealizowano techniką wywiadów telefonicznych CATI na reprezentatywnej próbie 600 dorosłych mieszkańców Polski. Pytania dotyczące jedzenia poza domem były blokiem pytań całego badania. Do bloku pytań o jedzenie zakwalifikowali się badani, którzy korzystali z usług lokali gastronomicznych przynajmniej raz w ciągu ostatniego miesiąca – 43% spośród całej próby (tj. 258 osób).
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)