Sektor MŚP: ocena I kw. 2012 i prognoza II kw. 2012
2012-05-30 11:48
Przeczytaj także: Bibby MSP Index IV 2011
Wskaźnik Indexu ZAIR Instytutu Keralla w górę
Index ZAIR informujący o skali zakupów (klimacie inwestycyjnym w MŚP) oparty jest na informacjach o tym czy zdecydowano o konkretnych wydatkach na dany kwartał czy nie. W tej edycji badania INDEX ZAIR wyniósł -68,8 pkt., co daje wzrost o 4,9 pkt. kw/kw. Nie należy spodziewać się dużych zakupów ze strony small biznesu, raczej będą one wciąż ostrożne, ale będą realizowane, ponieważ inwestowaniu sprzyjają lepsze nastroje przedsiębiorców. Inwestować chce 46,3 proc. badanych, czyli nieco więcej, niż w poprzednim kwartale, kiedy gotowość inwestowania zgłaszało 45,7 proc. przedsiębiorstw. Firmy zamierzają zwiększyć wydatki na marketing i reklamę 21,5 proc. (w poprzednim kw. 18,2 proc.), na zakup maszyn i technologii – 17,8 proc.( poprzednio 15,5 proc.) oraz zaplanowali remonty hal, lokali, pomieszczeń – aktualnie 17,2 proc. (poprzednio 12,7 proc.). Więcej firm zdecydowało też o zatrudnieniu kolejnych pracowników (obecnie 16 proc. będzie potrzebować kolejnych rąk do pracy, kwartał wcześniej 10,7 proc. informowało o takiej potrzebie). W pozostałych obszarach inwestycje będą na podobnym poziomie, a nieznacznych spadków zamówień może spodziewać się tylko branża meblarska.
fot. mat. prasowe
Indeks ZAIR
fot. mat. prasowe
Plany inwestycyjne w II kw. 2012
Informacje o badaniu
Próba: uczestnicy badania to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, losowane z bazy danych GUS oraz branżowych zestawień bazodanowych. Próba jest ogólnopolska, reprezentatywna, wynosi N = 600. Błąd pomiaru +-4 proc., poziom ufności 95 proc. Próba oddaje strukturę firm sektora MŚP; badanie uwzględnia reprezentację firm mikro - zatrudniających do 9 osób.W badaniu biorą udział wyłącznie firmy prywatne, prowadzące aktywną działalność zarobkową (firmy nie zawieszone, nie będące w stanie likwidacji, niepaństwowe). Firmy prowadzące działalność produkcyjną, handlową lub usługową. Respondent: osoba odpowiedzialna lub współodpowiedzialna za zarządzanie firmą. Najczęściej właściciel, współwłaściciel firmy, dyrektor zarządzający, wspólnik, prezes, wiceprezes, członek zarządu, dyrektor finansowy, główny księgowy, osoba na stanowisku dyrektora, osoby pozostałe wskazane, jako odpowiedzialne za rozwój firmy, zakupy, inwestycje. Jeden respondent - reprezentował jedną firmę. Technika: wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo (CATI).
Izabella Młynarczyk, analityk rynku
Przeczytaj także:
Inflacja największym wyzwaniem dla MŚP
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
kondycja MSP, sektor msp, badania msp, małe i średnie przedsiębiorstwa, MSP, nastroje gospodarcze, sytuacja MSP
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)